Svar: Vægt og kost. Igen
16. september 2015
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder som en rigtig god plan, at I nu fjerner formiddagsamningen. Der er intet i vejen for, at I gør det allerede nu. I følge den plan du har sendt, så ammes han tidlig morgen, før middagslur, før powernap, aften og nat - altså 5 amninger i døgnet og det er meget fint for hans alder. Når han bliver 7 måneder vil det være super med 4 amninger i døgnet, og det betyder, at I her kan fjerne eftermiddagsamningen.
I må også meget gerne give ham 1 dl. grød eller mos af gangen, hvis han kan spise det. Men det er ikke sikkert han kan, og hvis han er mæt efter ¾ dl. så skal I naturligvis lade ham stoppe der. Giv ham også mad i hånden, som han kan sidde med og gumle på. Det styrker ham mundmotorisk, han får forskellige smags- og konsistensoplevelser - og så forlænger det også hans måltid, så han når at fornemme mæthed og dermed ikke risikerer at overspise:)
Jeg synes, det er en god idé, at du bruger mme i hans grød og mos. Det er med til at sikre ham ekstra jern, og da det ikke længere anbefales at give jerndråber, så er det en måde at få sikret ham lidt ekstra jern på. Samtidig er det med til at energiberige hans mad lidt ekstra - og han må stadig gerne få energiberiget mad, selvom han er en fysisk stor dreng.
Det anbefales, at du varierer mellem forskellige typer af fedtstof i hans grød og mos, så han får f.eks. plantemargarine, olie eller smør og smørlignende produkter. Olie kan f.eks. være majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie. Selvom du spiser varieret og din mælk er fed, så anbefales det stadig, at du varierer mellem forskellige typer fedt i hans grød og mos... Når det er sagt, så kan du naturligvis godt nogle gange kikke lidt på, hvad du kommer i mosen. Hvis du f.eks. giver ham avokadomos, så vil den jo i sig selv være fed. Det samme hvis du f.eks. kommer laks eller makrel i mosen, så får han det gode fedtstof fra fisken og så behøver du måske ikke også tilsætte ekstra olie, for at spare lidt på kalorierne netop til ham:)
Han lyder til at være motorisk rigtig stærk og jeg vil anbefale, at du nogle gange prøver at sætte ham i barnevognen, når du triller med ham, og han skal sove. Lad ham starte med at sidde, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og læg ham så først ned, når du tydeligt kan se, at han er parat.
Giv ham gerne lidt bløde frugtbåde eller et "frugtnet", som han kan sidde med i hånden og gumle på. Det kan virke næsten meditativt at sidde med noget og sutte, gumle, gnaske, så han på den måde vænnes til at falde i søvn om formiddagen, uden at han behøver være i din favn og uden at han behøver brystet.
Læg mærke til hvad tid han falder i søvn. Det kan give dig lidt idé om, hvorvidt hans rytme måske skal rykkes lidt. Hvis du putter ham kl 9 og han først sover kl 9.30, så skal du måske flytte hans puttetidspunkt lidt, for bedre at have held med at få ham til at sove :)
Det er også helt normalt, at hans formiddagslur nu bliver kortere. Både fordi han ikke længere ammes før luren, men også fordi hans søvn ændrer sig. Han begynder at have lidt længere vågne perioder og det er ikke unormalt, at hans formiddagslur måske kun varer 45-60 minutter. Middagsluren må dog stadig gerne vare et par timer:)
Det er super flot, hvis du kan amme ham fra begge bryster, når han puttes og han så derefter kan nøjes med en amning om natten. Skønt for jer begge!
Krydser fingre for, at den gode gænge fortsætter:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske