Brev:
Vægt og kost. Igen
16. september 2015
Alder:
6 mdr.
Vægt og kost. Igen
Hej Helen
Tak for dit sidste svar - det gav noget ro.
Jeg fik efter lægebesøget en aftale med vores kommunale sundhedsplejerske i fredags - så hun kunne se ham, veje ham og give os vejledning ift. kosten fremadrettet. Heldigvis har hun ligeledes fokus på det naturlige i hans vægt på modermælk samt hans trivsel. Hun så endvidere en dreng med en muskelstyrke tilsvarende hans vægt; han kan rulle begge veje, pivotere og komme op på strakte arme. Han kan desuden holde sin vægt på den ene arm og række ud efter/lege med ting med den anden. Det virker dermed heldigvis ikke til, at hans motorik er hæmmet af vægten endnu.
Bassen har dog igen taget godt på - han vejer nu 11,3 kg og er 71 cm lang. Han bevæger sig dermed længere og længere væk fra den vægt, de fleste af hans jævnaldrende har. Sundhedsplejersken vejledte os til at lave kostændringer for at undgå, at vægten 'stikker af'. Jeg begynder også at blive bekymret for, hvor meget han når at tage på, før hans vægt stagnere, som flere (inkl. dig) beroliger med, at den vil.
Sundhedsplejersken mener også, at han får det antal måltider, der svarer til hans alder. Hun foreslår derfor, at vi hhv. skifter en amning ud med grød; giver 1 dl. grød (fremfor 1/2) og skærer amningen væk om formiddagen, samt at vi undlader at tilføje erstatning og fedtstof i grød og mos. Ift. sidstnævnte, så har du tidligere skrevet, at fedtstoffet (eller erstatningen uden tilføjet vand) næringsmæssigt er vigtigt. Men kan man argumentere for, at min dreng får nok af det gennem min mælk som tilsyneladende er pænt fed?
Ift. førstnævnte vil jeg rigtig gerne have lidt vejledning ift., hvordan jeg kan gøre det på en god måde. Jeg har prøvet lidt til - det har lykkes en gang eller to, men følgende udfordrer;
- det er en udfordring at få spist 1 dl. grød, når man også er træt (skubbes for at det kommer tættere på søvnen, se nedenfor)
- bassen synes oftest at have brug for at være godt mæt, før han kan give sig hen til søvnen. Han kan godt trilles i søvn i barnevognen, men der skal han være godt træt og mæt.
- han synes oftest ikke at sove så længe, når han ikke lige har spist inden luren
Jeg vil gerne undgå at komme tilbage til at være nødsaget til at vugge ham i søvn i armene. Jeg prøver at sidde lidt på bolden med ham i armene i soveværelset, hvor jeg plejer at amme (også for at fastholde ritualet), for derefter at rokke ham færdig i barnevognen.
Derudover vil jeg lige tilføje, at vi ellers har og fortsat vil følge dagsplanen, vi har fået af dig. Når det lykkes os at få to lange lurer, hvor den sidste først slutter 16.30-17, så dropper vi den sene tredje lur og dermed også amningen. Her får han derfor grønsagsmos, når han vågner fra 2. lur samt frugtmos senere, hvis det er nødvendigt for at kunne holde indtil amningen ved puttetid (20.30-21). Den lille mand er heldigvis af sig selv begyndt kun at have brug for én amning om natten, såfremt han spiser godt (af to bryster), når han puttes. Ellers har han efterhånden oftest kun brug for at blive ammet ved ét bryst.
Dagsrytmen og kosten ser dermed således ud;
5-6; ammes, sover (kun lidt) videre
7.30-8; grød
Formiddagslur
10-11; grød
13-14; ammes og puttes til (efter-)middagslur
1. frugtmos når vågner og ammes inden powernap
2. grønsagsmos når vågner, samt evt. frugtmos senere
20.30-21; ammes og puttes til natten
01-02; natamning
OBS; sammen med skemad tilbydes altid vand af kop, som han bliver bedre og bedre til at drikke. Han drikker efterhånden næsten et helt lille shotglas vand. Ved siden af får han vand af tudekop og lille drikkedunk (fordi han begyndte gerne at ville drikke af min😉), for at sikre hans væskeindtag.
Eller... er der en helt anden justering, du tænker, der ville være bedre? Eller en anden amning, du tænker man bør skippe først? Tanken er, at skemad fremfor amning vil hjælpe til med, at han ikke tager så meget mere på - fordi min mælk er så fed, og fordi han potentielt spiser meget, når han lægges til.
Ellers trives den lille mand rigtig godt. Han sover godt og han er glad - både for at bevæge sig og snakke. Og sådan skal det gerne blive ved med at være - i hvert fald snart... Jeg er med på, at overgangen/forandringerne selvfølgelig vil påvirke rytmen noget i starten.
Hilsen