Svar: Kostplan: 7 1/2 måned
8. februar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Din datter har taget fint på i vægt og længde og lyder umiddelbart til at trives rigtig fint. Hun spiser med fast interval på ca 3 timer og sover igennem om natten:o)
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget mælk ens barn får, men da din datter trives og sandsynligvis også tisser som hun skal, så må du gå ud fra at hendes væskebehov er i orden og tro på at hun har en fin evne til at selvregulere, hvis hun får det tilbudt. Hvis jeg skal sætte en mængde på, så vil jeg sige at mellem 750-1000ml mælk i døgnet vil være en passende mængde, men igen er det jo svært at regne med, når du ammer.
Hun skal fortsat have jern dagligt og det anbefales at du fortsætter med de 8 dråber også selv om hun er godt igang med overgangskosten og får jern derigennem. Jernmangel optræder oftest i slutningen af spædbarnsalderen og i begyndelsen af 2. leveår og jerntilskudet er derfor bl.a. med til at forebygge at hun får jernmangel fra nu af og fremover.
Med hensyn til kvalme og opkastningstendenser pga små stykker mad, så er der nogle børn som senere end andre lærer sig at spise mere fast føde. Jeg tænker at din datter stadig ikke er så gammel og det er normalt at børn i 9 mdr´s alderen godt kan have lidt svært ved dette nogle gange. Derfor skal du tage det helt roligt og lade tiden arbejde for jer. Naturligvis skal du forsøge dig med lidt havregrød, flerkornsgrød, kartofler moset med en gaffel og lignende, giv hende også en skorpe i hånden så hun øver sig i selv at sidde og blødgøre mad med sit spyt, men ellers så kommer det.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske