Svar: Rugbrød 1 år
14. september 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
De fleste børn er omkring 1½ år, før de kan begynde at tygge brød med hele kerner. Der sker dog ikke noget ved, hvis du en gang imellem giver din dreng lidt af det brød, som du selv gerne vil spise. På den måde kan du variere hans indtag lidt og stille og roligt vænne ham til brød, der er mere groft.
Når man skal vente med at give brød med hele kerner, så er det fordi han ikke vil være i stand til at tygge kernerne godt nok. Og hvis kernerne ikke tygges, så kommer de hele igennem mave-tarm-systemeet. Han vil derfor ikke optage næringen fra dem og får ikke glæde af dem. Får børn for mange hele kerner, så vil det ofte medføre diarré eller i hvert fald meget løs afføring.
Det anbefales derfor, at du så vidt muligt vælger brød som er groft eller med højt fiberindhold, men uden at der er hele kerner. Når du holder brødet i hånden, så skal du kunne mærke at det vejer noget, det skal "ligge tungt i hånden".
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner. Du må gerne gå efter "fuldkornsmærket", når du vælger brød:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god rugbrøds-appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske