Svar: Mindre amning, mere fast føde
8. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Catrine
Det kan være meget svært at regulere det hele ind i overgangsperioden, da din datter jo, som du så fint beskriver, nogle dage spiser godt med skemad og mindre ved brystet og andre dage omvendt.
Hvis du er meget spændt og du får ondt i brystet pga mælken, som presser sig på, så kan du naturligvis tilbyde hende brystet eller malke lidt ud, evt. kun toppen for at tage spændingen.
Hvis du har haft problemer med tendens til brystbetændelse tidligere, så skal du naturligvis være ekstra opmærksom. Det er mit indtryk at nogen kvinder er mere disponerede for brystbetændelse end andre. Ellers så drejer det sig især om at du sørger for at holde dig varm, undgå træk, strømpefødder eller bare tæer, hænderne under koldt vand osv. Læg mærke til hvordan dit bryst ser ud, om der er ømme, røde områder eller om det 'bare' er spændt.
Og ellers så er det noget der ændrer sig i takt med at din datter bliver ældre:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske