Svar: Allomin 1 eller 2
9. september 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Iben
Tak for dit brev :)
Nej, Allomin 2 mætter ikke mere end Allomin 1. Den største forskel er jernindholdet. Jernindholdet i Allomin 2 er 1,2 mg/100 ml færdigt produkt. Jernindholdet i Allomin 1 er 0,40 mg/100 ml færdigt produkt.
Allomin 1 er en fuldgyldig erstatning, hvilket betyder, at barnet kan leve udelukkende af dette. Allomin 2 er en tilskudsblanding, hvilket betyder, at barnet kan få denne som tilskud til skemad.
Producenterne af modermælkserstatning anbefaler, at man skifter til type 2 (tilskudsblandinger), når barnet er 6 måneder, netop for at sikre barnet ekstra jern. Men ifølge Sundhedsstyrelsen, så er det ikke nødvendigt at skifte, hvis barnet trives på modermælkserstatning.
Da det lyder som om, at jeres datter trives bedre på Allomin 1 end på Allomin 2, så er der altså intet i vejen for, at du går tilbage til at give hende Allomin 1, og hun kan i princippet få denne så længe, hun får flaske. Der er altså ikke nogen tegn på, at du skal skifte til type 2..:)
Den Allomin 2, som du har købt, behøver ikke gå til spilde. Du kan bruge den i hendes grød og mos:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske