Svar: Vil ikke sove - 10 mdr.
9. september 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Jeres datter er i separationsfasen og øver sig nu i at adskille sig fra jer forældre. For at gøre dette, så vil hun være nødt til at føle sig ekstra knyttet til og derfor vil man i denne alder ofte opleve, at hun på den ene side klynger sig, vil være mere på skødet, være mere i favn osv. Og på den anden side vil prøve selv, skubber jer væk, protesterer.
Jeres datter har derfor brug for, at du/I er ekstra om hende i øjeblikket, især når hun skal sove, men også, når I er ude hos andre eller har gæster. Hun har brug for at være hos dig, og hun har brug for at kunne se dig - hendes trygge base - for at kunne møde verden og alle de nye oplevelser hun får. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, at du er inde på den anden side af væggen, hvis hun ikke kan se dig. Derfor vil hun f.eks. kunne blive ked af det, hvis I lader hende være i stuen og selv går ud i køkkenet. Ligesom hun kan blive ked af det, når hun bliver puttet og I går fra hende... Selvom hun har kunne dette før, så gør den store udvikling, som hun går igennem lige nu, at det er ekstra svært for hende, hvis hun ikke kan se jer eller har jer tæt på.
Motorisk er hun nu også rigtig godt i gang. Hun begynder at rejse se sig ved tingene, kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Det er alt sammen en del af separationsfasen. Hun kryber, kravler, sidder op, prøver at sætte sig, rejse sig osv. hele dagen igennem og hun øver det også i sin seng. Både fordi det er let at trække sig op ved tremmerne, det er en god øveplads, men også fordi det er svært for hende at finde ro i kroppen. Hun har en stor motorisk uro, en rastløshed i kroppen, og det er svært for hende at ligge stille og slappe af - og derfor også svært at overgive sig til søvnen.
Hun vil også have rigtig svært ved at sove, fordi hun har en stor lyst til at opleve, lære mere, se og finde ud af. Børn i denne alder sover ofte lidt mindre end vi gennemsnitligt synes de bør, simpelthen fordi hun lige nu har mere lyst til at lege og opleve, end til at sove. Derfor vil hun ofte protestere mod søvnen, når I prøver at putte hende og hendes lure om dagen, kan godt være korte. Det er ikke unormalt, at børn i denne alder sover ca. 2.5 time samlet i løbet af dagen. F.eks. 45 minutter om formiddagen og 1.5 times middagslur...
Det spiller ind på hendes evne til at overgive sig til søvnen, at I forsøger at skabe en fast rytme for dagen. Det betyder, at det vil være rigtig godt, hvis I står op til fast tid hver morgen. Og hvis hun ikke vågner af sig selv, så må I faktisk gerne vække hende om morgenen. Det at dagen starter til samme tid hver dag, vil spille ind på, hvordan resten af dagen forløber. Det har betydning for, hvornår hun spiser, hvornår hun sover osv. og det vil hjælpe jer til at finde det rette puttetidspunkt. At hun lige nu sover ca.9.30, 14.30 og 19.30 er helt okay, hvis hun trives med en sådan rytme. Jf. tidligere dagsplan.
Hvis du fornemmer, at hun lige nu har ekstra behov for brystet, for at kunne falde i søvn, så må du også meget gerne amme hende før middagsluren. De to amninger, som hun har brug for lige nu, kan meget fint ligge før middagslur og før putning om aftenen.
Med hensyn til tandfrembrud, så er det rigtigt, at nogle børn får temperaturforhøjelse i forbindelse hermed. En temperatur på 39.2 vil ofte være tegn på, at hun måske samtidig med sit tandfrembrud også har været forkølet og temperaturen derfor været højere. Små børn kan dog få meget høj temperatur, uden at de behøver være særligt syge, ligesom de kan være alvorligt syge med lav feber... Det er sandsynligvis derfor, at jeres læge har sagt, at så længe hun spiser og drikker, så skal I ikke være bekymrede:)
Når hun har feber, så er det vigtigt, at I klæder hende af, så hun kan komme af med varmen. Når temperaturen stiger, så vil hun ryste og fryse. Her skal hun puttes med et tyndt tæppe f.eks. et dynebetræk og når temperaturen så er høj, så sveder hun og skal hjælpes af med varmen. I kan læse meget mere i min bog "Helens bog om børn og sygdom".
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt viden om, hvad der sker hos jer lige nu :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske