Svar: Hvilke frugter og grønsager er stoppende?
7. februar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Catrine
Jeg kan desværre ikke udpje helt bestemte fødevare og sige at de virker mere eller mindre forstoppende. Det handler meget om hvad man i øvrigt spiser og i hvilke mængder man spiser den bestemte frugt eller de bestemte grøntsager.
Man kan sige at det bl.a. handler om fiberindholdet, hvor fibre jo er gode til at holde maven igang. Banan indeholder f.eks. fibre, men også reven æble indeholder fibre og det er godt at bruge hvis barnet f.eks. har diarré. Samtidig så er det dog også sådan at man kan få diarré af at få for mange fibre. F.eks. har tørret frugt et stort indhold af fibre og det kan faktisk godt give tynd mave.
Frisk frug eller frugtmos er generelt godt til at sætte maven igang hos de små, sandsynligvis også pga det høje vandindhold. man kan sagtens give f.eks. jordbær, ferskner, pærer, kiwi osv. som blot skal moses. Mosen kan fortyndes med vand eller lidt juice. Appelsiner og mandariner er også kendet for at sætte lidt gang i maven, måske pga syren.
Uanset om det er grøntsager eller frugt, så drejer det sig om at få så varieret en kost som muligt. Så jeg synes derfor du skal prøve dig frem.
Detil kommer at det ikke er unormalt at barnet ikke har afføring dagligt, når det fuldt ammes og når det overgår til skemad. Du behøver derfor ikke 'stå på hovedet', hvis din datter ikke har haft afføring, så længe hun ellers virker glad og tilfreds, så må der gerne gå et par dage imellem.
Alternativt kan du prøve med lidt figensaft, som kan købes på apoteket.
Med hensyn til glas-mad, så er dette ernæringsmæssigt lige så godt som det man selv laver og der mangler ikke vitaminer eller mineraler. Kravene til børnemad i Danmark er meget høje og der findes ikke dårlig mad til børn, hvad angår det rent ernæringsmæssige, her hvor vi bor. Du kan derfor roligt lave grød selv og bruge frugtmos fra glas som topping:o)
Fortsat god fornøjelse med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske