Svar: Skemad til for tidlig født
7. september 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det er korrekt, at selvom din datter er født for tidligt, så gælder samme regler for hende - at hun tidligst bør starte, når hun er 4 måneder og senest gå igang, når hun er 6 måneder.
Samtidig kan det nogle gange være en god idé at gå ud fra en "mellemalder", altså den alder som ligger lige midt mellem hendes termindato og hendes fødselsdato, og hvis hun er født 4 uger for tidligt, så kan du derfor korrigere med 2 uger. Det vil sige, at når hun f.eks. kan begynde med kød og fisk i 6 måneders alderen, så vil det være godt at vente til hun er 6 måneder og 2 uger, før du introducerer dette...
Hvis hun er født 4 uger før tid og nu er 5 måneder, så må du således gerne starte med lidt skemad, hvis du skønner at hun virker parat. Du bør tidligst starte nu, men det er ikke forbudt at starte nu:) Hvis du begynder med lidt skemad, så bør det kun være smagsprøver, det bør ikke være mere end et par skefulde og så må du se, hvordan hun reagerer på det. Børn der er født før tid er ligeså forskellige som børn født til tiden. Nogle er meget sultne og finder hurtigt ud af teknikken med at spise af en ske, andre har brug for mere tid...
Alternativet vil for nogen være at tilbyde en flaske. Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk og du ved præcist, hvor meget hun har drukket. Samtidig har far mulighed for at tage lidt over, så du kan få frigivet lidt tid. Nogle har f.eks. glæde af at give en flaske før putningen om aftenen, andre giver en flaske før middagsluren... Hvis du vælger at forsøge med en flaske, så skal du være opmærksom på at din mælkemængde kan nedsættes. Hvis du erstatter en amning med en flaske, vil din krop tro, at hun ikke har behov for mælken og det betyder, at din mælkeproduktion vil nedsættes.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske