Brev:
Skemad til for tidlig født
7. september 2015
Alder:
5 mdr.
Skemad til for tidlig født
Hej Helen
Nu er jeg her igen med endnu et spørgsmål.
Min datter er nu fem måneder, men hun er dog født fire uger for tidlig. Jeg er i tvivl om, hvornår jeg skal starte med at give hende skemad.
Som jeg tidligere har fortalt dig, er amningen lidt besværlig. Det er blevet bedre, men det fungerer dog stadig ikke helt optimalt. Men hun får mad, og det er jo det vigtigste. Men jeg vil da ikke lægge skjul på, at jeg også glæder mig til, at der på sigt måske kan være bare ét måltid, som hendes far kan stå for.
Men jeg er også bange for at komme til at starte for tidlig, så skemaden også bliver besværlig.
Jeg synes, hun virker interesseret i mad. Hun vil gerne sidde ved bordet med os, når vi spiser og kigge på os. Hun kan sidde med støtte, er begyndt at lege meget med sine stemme og vil gerne putte alt i munden. Nætterne er meget forskellige for tiden. Nogle nætter vågner hun hver anden time, andre nætter kan hun godt sove et stræk på seks timer.
Min sundhedsplejerske sagde, at det med maden måske var mere mit behov end min datters behov. Det blev jeg lidt ked af, for jeg vil da allerhelst gøre det, der er bedst for mit barn. Hun sagde også, at når det drejede sig om start på skemad, skulle jeg gå efter terminsdatoen. Men nu har jeg købt din bog om mad, og som jeg læser denne, skal jeg stadig senest gå i gang, når hun er seks måneder, selvom hun er for tidlig født.
Mit spørgsmål går derfor på, hvordan jeg skal forholde mig til skemaden lige nu.
Må jeg godt prøve at lade hende smage lidt frugt eller grød eller skal jeg vente lidt endnu?
På forhånd tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Helle