Svar: Optrapning af amning
4. september 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Anne-Sofie
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at du kan fornemme din datters behov for brystet og den tryghed amningen og brystet giver hende, men det er vigtigt, at du holder igen med amningen - hun har en alder lige nu, hvor skemad og mad i hånden, mad med bid, skal fylde mere og mere, og hvor antallet af amninger skal trappes ned. Det er vigtigt for hendes trivsel og udvikling - og mælken bør ikke fylde så meget, som den gør lige nu...
At hun søger brystet ekstra hænder sandsynligvis sammen med, at hun nu er i separationsfasen. Hun er måske begyndt at vise tegn til at kravle og viser mere og mere selvstændighed og egen vilje. Hun begynder at bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd. Fra at hun har siddet på dit skød, har hun siddet ved dine fødder, så på et tæppe lidt væk fra dig, og nu begynder hun at bevæger sig længere og længere væk. Hele tiden kommer hun tilbage, skal lige have et lille kram, skal lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.
Og netop i denne periode, kan behovet for brystet øges. Det at søge brystet giver hende ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt. Samtidig så giver brystet hende en ro, det er tryghed og genkendelighed, og hun har lige nu ekstra meget brug for at mærke, at du er der for hende, - det er den eneste måde, at hun kan separere sig på, øve sig i at være lidt mere på afstand. Men hun skal til at spise mere mad og hun skal til at spise selv. Det kræver stor koncentration og nogle gange bliver hun træt, kan ikke overskue måltidet, vil hellere lege og følge med - og så er brystet også den lette løsning. Det er lettere at lægge sig ved brystet og fylde sig med mælk end det er at spise selv, koordinere sine bevægelser...
Så selvom det er dejligt, at du kan mærke hendes søgning mod brystet, hvor hun ellers har været meget afvisende, så er det altså vigtigt, at du ikke ammer hende så meget, som du lige nu gør. Det vil være passende med 3 amninger i døgnet og jeg vil anbefale en plan, som ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddaglur (og skal ikke ammes først)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. (og skal ikke ammes om eftermiddagen)
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød. Det bør være en grovere grød som f.eks. havregrød, flerkornsgrød, mysliggrød. Vand af kop. Hvis hun har tænder skal disse børstes.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Hvis og når hun søger brystet om natten, så er du nødt til at forsøge at afkorte amningerne mere og mere, så hun ikke fylder sig med mælk om natten, og så hun igen bliver i stand til at sove, uden at få bryst om natten.
Det er vigtigt, at du starter med at lære hende, at hun ikke behøver brystet i munden for at falde i søvn. Det betyder, at når du ammer hende før middagsluren og om aftenen, så skal hun lige nå at registere, hvor hun er, hvor hun puttes, og at hun ikke har brystet i munden. Det vil sige, at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der, hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten så skal du i første omgang overveje, om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder, og bare lade hende mærke, at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt, at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst, hun har brug for.
Det kan godt komme til at give lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, ammer hende, lader hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan være nødvendigt at gentage processen flere gange, men det er helt okay. Stille og roligt skal hun finde ud af, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove. Samtidig med, at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun måske have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng, og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske