Svar: Valg af modermælkserstatning
3. september 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere råd om et hjælpebryst, så du stadig ammer - det er super! Det er dog rigtig godt og vigtigt, at du supplerer med modermælkserstatning. Det vigtigste er, at jeres datter får sit behov for mælk dækket, og at I kan fornemme, at hun trives godt på mælken og udvikler sig i god og sund retning!
Modermælkserstatning sælges som pulver, der skal blandes op i vand eller som drikkeklare varmebehandlede erstatninger. Der er meget strenge regler for sammensætningen af modermælkserstatning, og der er ikke nogen dårlige erstatninger på det danske marked. De følger alle sammen et EU direktiv.
Når man laver modermælkserstatning, så bruger man modermælken som reference. Altså så erstatningen ligner modermælken så meget som muligt. De fleste modermælkserstatninger, som du kan købe i Danmark er baseret på komælk. Nogle børn tåler ikke komælksprotein, og de kan derfor have behov for en speciel erstatning, men det tåler jeres datter fint, og du kan roligt give hende erstatning, som du køber i supermarkedet. Specielle erstatninger skal købes på apoteket.
Proteinindholdet i modermælkserstatning vil være højere end proteinholdet i modermælk. Det skyldes at komælksprotein kan være lidt sværere at fordøje. Fedtindholdet i modermælkserstatning vil ofte være en blanding af mælkefedt og vegetabilsk fedt eller det kan være udelukkende vegetabilsk fedt. Derudover tilsætter mange producenter af modermælkserstatning langkædede polyumættede fedtsyrer (LCPUFA) og mange tilsætter også n-3 og n-6 (også kaldet omega 3 og omega 6). Dette kan have betydning for barnets nervesystem og udviklingen af barnets syn og barnets hjerne.
Nogle producenter tilsætter også pre- og probiotika til modermælkserstatningerne. Dette er "mælkesyrebakterier", som kan hjælpe på barnets fordøjelse og være med til at påvirke koloniseringen i tarmen. På pakkerne med modermælkserstatning vil der f.eks. kunne stå FOS og GOS. Det skal altid fremgå af ingredienslisten, om det er tilsat bakteriekulturer til modermælkserstatningen. I følge Sundhedsstyrelsen, så er tilsætning af pre- og probiotika ikke skadeligt, men heller ikke nødvendigt for barnet.
Modermælkserstatning vil også være tilsat blandt andet jern og forskellige vitaminer. Der er her fastsat grænser for både minimum og maksimum indhold.
Så - helt overordnet, så er alle erstatninger gode og af god kvalitet, og du kan købe den erstatning, som du synes passer bedst til jer. Da din datter trives godt på Baby & Me Organic fra Arla, så kan du roligt bibeholde denne. Den fås også i pulverform, som du godt kan tage med jer, når I skal rejse. Du skal dog være opmærksom på vandkvaliteten, hvis du er i udlandet. Det vil være godt, at du bruger vand fra flaske, og at du koger vandet først. Når du kommer hjem, bør du bruge vand fra den kolde hane.
Løber I tør for erstatning, når I er på ferie, så kan du også købe en erstatning, hvor I bor. Du skal her vælge en fuldgyldig erstatning, det vil sige en erstatning, som kan gives fra fødslen ofte også kaldet type 1. Nogle firmaer som f.eks. Nestle producerer modermælkserstatning til hele verden. Derfor vil du godt kunne finde et produkt, som nogenlunde svarer til det barnet får i Danmark, men at præcist samme produkt findes, kan jeg dog ikke garantere. Uanset hvilket produkt du vælger, bør du bruge vand fra flaske, når du er i udlandet.
Det er rigtigt, at nogle børns tarmsystem har svært ved at kapere erstatningen. Børn der får modermælkserstatning har mere tendens til forstoppelse end børn, der får modermælk. Derfor har nogle børn glæde af at få en erstatning med delvist hydrolycerede proteiner f.eks. NAN H.A. eller en erstatning, som er tilsat citronsyre f.eks. "Syrnet Allomin" fra Semper. Derfor vil du på hylderne med erstatning kunne finde mange forskellige slags erstatninger - så dit barn kan få den erstatning, som for jer fungerer bedst. Men helt overordnet, så kan du altså med ro i sjælen købe en hvilken som helst modermælkserstatning og vide, at kravene og kvaliteten er i orden.
Det er mindst ligeså vigtigt, at du er opmærksom på håndteringen, altså hygiejnen, når du blander en flaske modermælkserstatning. Det er meget vigtigt, at følge producentens anvisning på pakken, ligesom du skal vaske dine hænder grundigt, før du laver en flaske. Det er vigtigt, at blandingsforholdet er i orden, og at du bruger den medfølgende doseringsske. Hvis du bruger for meget pulver i forhold til vand, vil barnets nyrer kunne blive unødigt belastet, og hvis du bruger for lidt pulver i forhold til vand, vil barnet ikke få næringsstoffer nok.
På hylderne i supermarkedet, kan du også købe tilskudsblandinger. De kaldes også type 2 eller type 3, ligesom vælling er en tilskudsblanding. Dem behøver du ikke koncentere dig om lige nu - med den alder din datter har, så skal du bruge en type 1, altså en fuldgyldig modermælkserstatning:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke! Og rigtig god ferie, når I når dertil....:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske