Svar: Min datter vil slet ikke spise skemad eller andet, kun amning og mme
2. september 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange ting, som spiller ind hos jer. For det første vil sygdom, penicillinbehandling osv. påvirke appetitten. Derudover vil tandfrembrud og det at have ømme gummer også kunne gøre, at hun ikke synes det er så rart at spise og at vise fødevare afvises. Og så spiller hendes alder og udvikling naturligt også ind.
De fleste børn vil, når de er mellem 8-10 måneder gamle, begynde at lukke munden for skeen. Ikke fordi de ikke er sultne eller fordi de er kræsne, men derimod som udtryk for, at de nu gerne vil spise selv. De vil gerne have mad med mere og mere bid, mad i hånden som de kan gnave og sutte på, mad som de kan øve sig i at spise med pincetgreb eller måske med en gaffel. Og i den alder, er det rigtig vigtigt, at tilbyde barnet så stor en variation af fødevarer som muligt.
Din datter har naturligt en lyst til at putte i munden, undersøge med munden og det er vigtigt at bibeholde denne lyst... jo mere forskelligt du kan tilbyde hende med den alder hun har nu, jo bedre er det. Jo ældre hun bliver, jo mere vil hun begynde at undersøge maden på anden måde, lukke munden, dreje hovedet, skubbe maden væk. Derfor bliver det sværere og sværere at introducere nye fødevarer for hende, jo ældre hun bliver.
Jeg forstår godt, at du ammer eller giver mme. Du tænker naturligt "hun skal jo have næring" og da hun samtidig er en spinkel pige, så er det naturligt ekstra vigtigt for dig at sikre, at hun ikke er sulten eller mangler mad/mælk... MEN, det er en rigtig dårlig cirkel at komme ind i, for jo mere hun ammes og jo mere flaske du giver hende, jo mindre vil hun spise. Hun vil naturligt godt kunne foretrække brystet og flasken - det er let at lade sig fylde med mælk, den lune mælk, det at ligge i din favn osv. er så dejligt og det er naturligt let at foretrække fremfor at skulle koncentrere sig om at spise selv og spise mad med mere bid. Men hun risikerer at blive det man kalder for mælkedranker. Det er børn, der drikker så meget mælk, at der ikke er plads til rigtig mad. De kommer derfor til at mangle næringstoffer og det kan gå voldsomt ud over deres trivsel.
Derfor er du nødt til at skrue ned for hendes indtag af mælk og du skal tilbage til at amme hende (eller tilbyde flaske) 3 gange i døgnet. Jeg vil anbefale, at du lægger hendes mælk før middagslur, aften og sen aften. Ud over disse tre amninger/flasker, så skal hun tilbydes mange små måltider.
Jeg ved godt, at I jeres nuværende situation, så vil følgende dagsplan se helt umulig ud og det vil naturligt frustrere dig, når du skal lave så mange retter og hvis hun så ikke spiser det. Derfor skal du også tillade dig selv at købe f.eks. mad på glas, ligesom du med fordel kan bruge rester fra aftensmaden til frokost næste dag. En plan kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Tilbydes en frisk frugtbåd i hånden og du følger efter med lidt havregrød eller anden grød på en ske, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes små bidder af en bolle med lidt smør og du følger efter med lidt frugtmos på en ske. Du må også gerne komme frugtmosen på bollen. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes eller have flaske først. Det er vigtigt, for at have lidt plads i maven til at spise frokost.
Frokost 11.30: Tilbydes små rugbrødshapsere med lidt smørbart pålæg og du følger efter med lidt grøntsagsmos på en ske. Det kan være færdiglavet babymos eller rester fra aftensmaden. Du må også gerne give hende lidt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes små bidder af en bolle med lidt smør, frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt frugtmos. Vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen, det fjerner appetitten fra aftensmaden.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry - også gerne mad i stykker som hun kan sidde med i hånden og gnave af, f.eks. en kartoffelbåd fra ovnen, kogte blomkål og broccolibuketter eller lignende. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød eller en banan, som en fast del af putteritualet. Evt. sammen med en kop lun mme. Grøden sikrer lidt ekstra mæthed til natten, hvis hun ikke vil acceptere grøden fordi den gives med ske, så må du prøve med banan i stedet. Får børstet sine fine nye tænder:)
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller flaske og skal herefter sove uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se, så er der i denne plan mange små måltider og variatin mellem forskellige fødevarer ligesom der er mad i stykker, mad som hun selv kan spise og også moset mad og grød, som du skal hjælpe hende med.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan starte med at give hende lidt mad i stykker, mad i hånden osv. så hun bliver opmærksom på, at nu er det spisetid, og så kan du følge efter med lidt på en ske eller gaffel.
Antallet af amninger eller flasker er som sagt skruet ned til 3 i døgnet, og de ligger hensigtsmæssigt i forhold til ikke at fjerne appetitten fra den rigtige mad. Hun tilbydes også vand af kop - og ikke yderligere mælk.
Når hun tilbydes mad, så må du lige nu acceptere, at hun nogle gange spiser meget lidt - men lidt er bedre end ingenting. Der går aldrig mere end 1.5-2 timer imellem, at hun tilbydes mad og drikke, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt til det næste. På den måde er der ikke tale om at du lader hende sulte. Du tilbyder hende mad og væske hele dagen igennem, men du holder igen med mælken:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske