Brev:
Vil pludselig ikke sove i egen seng.
23. august 2015
Alder:
17 mdr.
Vil pludselig ikke sove i egen seng.
Hej Helen,
Vores mindste dreng på 1,5 år lige om lidt, vil pludselig ikke sove i egen seng. Det startede for omkring 2 uger siden.
Til at starte med kunne jeg stadig lægge ham som jeg plejer med sang, sut, nusseklud. Han blev ved med at rejse sig, smide sin sut og klud på gulvet. Og jeg rendte frem og tilbage for at samle det op til ham. Og jo flere gange jeg bare gav ham det igen, lagde ham ned og sagde godnat blev han mere og mere irritabel. Efter 3 kvarter tog jeg ham over i egen seng og han faldt hurtig i søvn. Men det var måske dumt. For nu vil han absolut ikke sove i egen seng. Den står stadig i vores soveværelse.
Nu skriger og græder han lige så snart jeg vil ligge ham i hans seng, ja nærmest lige så snart jeg sætter mig til rette for at synge for ham, græder han. Og jeg har været ret hurtig til bare at ligge ham i vores seng og lade ham falde i søvn der. Han sover på et øjeblik når han kommer over i vores seng og jeg ligger mig ved siden af ham.
Idag tænkte jeg at nu måtte han tilbage i egen seng. Eftersom han hverken er syg, får tænder eller andet så er det underligt at han pludselig ikke vil sove i egen seng. Men jeg blev klogere. I 1 time og 15 min græd han ulykkeligt, lige meget hvor meget jeg sang, aede ham, tyssede, krammede ham, talte beroligende. Jeg skal lige sige at jeg IKKE går fra ham og lader ham græde sig selv i søvn! Jeg bliver hos ham eller ihvertfald lige ved siden af sengen så han kan mærke og hører mig. Men det blev til en meget ulykkelig putning, han kunne dårligt få luft til sidst pga al den snot og gråd :( Og det var til trods for at jeg var ved ham hele tiden, holdt en hånd på hans mave osv. Han vidste han ikke kom over i mors seng idag. Og ja, det er stensikkert min egen skyld. Det ved jeg. Men hvem vil se sine børn utrygge og ulykkelige? Det var sikkert ikke det rigtige at tage ham over i vores seng til at starte med, men mit moderhjerte sagde noget andet.
Og egentlig er det okay han ligger i vores seng, men omvendt vil jeg da gerne have at han igen kan puttes i sin egen seng uden det skal tage flere timer med gråd. Det holder hverken ham eller jeg til.
Håber du kan hjælpe mig med stille og roligt at få ham tilbage i egen seng.
Vi holder ferie i netop disse uger, så det er ikke fordi vi har holdt ferie og at han nu savner os. Det startede lige inden vores ferie startede. Måske bliver det værre når vores ferie slutter om 2 uger. Ørerne fejler heller ikke noget. Og eftersom han falder i søvn i det minut han lander i vores seng tænker jeg at ørerne ikke er er problem.
Glæder mig til at hører fra dig :)