Brev:
Opdragelse - 4 år, 11 mdr.
Hej Helen.
Vi er kommet i den situation at vores den store på snart 5 år, giver en del udfordringer i hverdagen.
Børnehaven oplever det samme som os, at han ikke vil hører efter hvad der bliver sagt og går imod det der netop er blevet sagt. Samtidig ser vi herhjemme en dreng der følger efter de større børn. Han bliver som dreng der parrer ordre fra de store og som vi ikke kan få kontakt med når vi er ude. I børnehaven oplever de det sammen med en dreng der er styrende i hans gruppe. Her underlægger min dreng sig ham og gør alle mulige dumme ting.. Senest har de været på engen og pædagogen havde oplyst dem hvor langt de måtte gå. Flere af drengene skulle lige teste det og fik at vide at gik de over igen kom de retur til børnehaven. Den ene dreng og min søn skulle selvfølgelig prøve af igen og de kom retur til børnehaven dog adskilt i grupper resten af dagen.
Pædagogerne spurgte dem individuelt efterfølgende hvorfor de ikke lyttede til det der var blevet sagt. Min søn sagde blot undskyld og han ikke ville gøre det igen. Pædagogen spurgte igen hvorfor han havde gjort det, men han kunne ikke sige andet end undskyld, pædagogen spurgte om det var normalt hjemme ved os at hvis der blev sagt undskyld så var alt i orden igen. Vi har talt om det herhjemme og vi giver faktisk flere chancer når han siger undskyld anden gang han gør noget, men alligevel gør han nogle gange tingene igen og så er det jo faktisk først tredje eller fjerde gang han kommer på værelset som var konsekvensen. Er vi for utroværdige?
Vores problemer er ofte at hvis vi er konsekvente efter en chance og anden gang så er det ind på værelset, så griner han enten af os og stikker af så du ikke kan snakke med ham eller også sparker og slår han og vil ikke hører hvad der bliver sagt. Siger jeg til ham, du må blive på værelset til du er klar til at snakke, så kommer han ...
... ofte ud, jeg spørger om han er klar til at snakke, så råber han nej og begynder at lave ulykker som slå eller sparke på tingene, så er det på værelset igen og hele paletten om igen, dette her kan sagtens foregå over 30min. Ofte er min lunte nu brugt op og han kommer på værelset meget bestemt og med en høj tone af, nu det nok, min grænse er nået jeg vil ikke have du sparker eller slår...
Vi formår ikke at få stoppet den her onde spiral der kører og han kan ikke komme ud af den igen når først den begynder. Pædagogerne i børnehaven oplevet lidt det sammen dog ikke i samme grad og de har lige nu ikke nogle redskaber til os for hvordan vi kan hjælpe ham og os i hverdagen.
Jeg håber lidt du et godt råd til hvordan vi kan hjælpe ham bedst. Samtidig søger jeg et råd for at han kan blive mere selvstændig og ikke underlægger sig andres handlinger. Vi har set det et par gange i vores ferie, hvor vi på camping boede overfor, hvor en på 8 år gerne ville lege med ham, dog skulle han trække ham den store rundt på cykel, hente bolden mv. Han var ligeglad med han faktisk udnyttede ham. Når jeg sagde jeg synes han skulle finde andre også at lege med flygtede han fra mig og fortsatte med at gøre de ting den store sagde og jeg kunne ikke få lov til at tale med ham...
En anden dag var vi til fodbold hvor en på 9 år var med. Han ville ikke gøre noget af det jeg spurgte om, sågar at få noget mad flygtede han fra mig og jeg kunne ikke komme i kontakt før den store dreng kom hen til sin far, så kunne jeg spørge om det. Og han var sulten. Troede han at ah skulle have skæld ud eller hvad ved jeg ikke.. Men det gør mig rigtig ked af det at vi er i den her situation da det sker rigtig tit at han ikke vil lytte til os når der er ældre børn til stede...
Ja det blev desværre et langt brev alligevel..
Håber på er godt råd..;0).
Bedste hilsner herfra
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
30. september 2024 | Renlighed | 5 år
Kære Helen. Vores dreng F. er lige fyldt 5 år. Han smed bleen for ca. 2 år...
8. august 2024 | Opdragelse | 5 år, 7 mdr.
Hej Helen! Det er noget tid siden jeg har skrevet, men vi har en problematik...
22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.
Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn
Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...
18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.
4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd
Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...
22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år
Familie logistikken hænger ikke sammen
Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....
Viden om børn:
Fontanellen
Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.
Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...
Sidde
De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.
7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.
8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.
Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.