Svar: Madmængde
19. august 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :) Og stort tillykke med 1 års fødselsdagen!
Jeres dreng har stadig brug for mange små måltider hele dagen igennem. Hans mave kan ikke rumme særligt store portioner og derfor anbefales det, at han får 3 hovedmåltider og derudover 2-3 mellemmåltider dagligt. Når maden er fordelt på flere måltider over hele dagen, er det lettere at dække hans behov for vitaminer, mineraler - og energi :)
Der bør som tommelfingerregel ikke gå mere end 2-2.5 time imellem hvert måltid om dagen. Det betyder, at han vil have brug for en plan, der ser nogenlunde således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød eller lignende. Må også gerne få havregryn eller havrefras med lidt letmælk, hvis han ikke længere er den store grødspiser. Vil han have grød, er det dog en rigtig god start på dagen. Letmælk eller vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og/eller bær. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, kogt pasta, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost og må stadig meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk. Mos kan med fordel også bruges som smørbart pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes evt. lidt (kogt) grønt at sidde og gnaske i.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder.
Ammes, eller flaske og puttes til natten ca. kl 20. Amning kan bibeholdes så længe både mor og barn trives med det. Flasken trappes stille og roligt ud.
Hvis han vågner i løbet af aftenen eller natten, kan han tilbydes lidt vand.
Det er vigtigt, at I ikke presser ham til at spise. Når børn bliver 12-18 måneder gamle, så vil de ofte begynde at spise mere selektivt og spise mindre mængder. Han vokser ikke længere helt så meget, og hans naturlige lyst til at smage og putte i munden mindskes. Derfor vil han godt kunne afvise maden, og det er okay - hvis blot han tilbydes lidt og tit, så får han, hvad han skal have. I må derfor prøve at berolige jer selv med, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt til det næste:)
Det er også vigtigt, at I fortsat tilbyder ham så meget forskelligt som muligt. Netop fordi hans lyst til at smage nu nedsættes betydeligt, så bliver det sværere og sværere at introducerer nye fødevarer for ham. Hold derfor fast i fødevarer, som han kender og er glad for, og server gerne lidt nyt sammen med disse, så han stadig vænnes til lidt nyt.
Det anbefales at børn tilbydes frugt og grønt til stort set alle måltider. Der findes ikke nogen officielle anbefalinger for, hvor meget frugt og grønt børn under 4 år bør spise. Men Fødevarestyrelsen anbefaler, at mængden af frugt og grønt øges gradvist fra barnet er et år, således at barnet får ca. 300 gram om dagen, når det er 4 år.
Det anbefales, at børn tilbydes fisk og fiskepålæg flere gange om ugen. Det er vigtigt at give barnet fisk til frokost og også at spise fisk om aftenen. Det anbefales, at børn i alderen 1-3 år får 65 gram tilberedt fisk til frokost fordelt på en uges frokostmåltider. Dog bør børn under 3 år ikke spise tun eller andre rovfisk.
Det anbefales, at børn får kartofler, ris, pasta eller fuldkornsbrød dagligt. Kartofler er vigtige, da de indeholder flere vitaminer og mineraler end ris og pasta. Naturris og fuldkornspasta er sundere end almindelig pasta og polerede ris.
Det anbefales, at man undgår tilsat sukker og produkter, som indeholder meget sukker. Det anbefales, at børn slukker tørsten i vand og ikke saft. Det anbefales, at barnet får mindst 350 ml mælk (eller mælkeprodukt) dagligt. Max 500 ml. mælk alt incl.
De fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder også kunne begynde at sove en længere middagslur. Det vil ofte vise sig ved, at jeres dreng begynder at protestere, når han skal sove formiddagslur og/eller ved at hans formiddagslur bliver kortere og kortere. Stille og roligt vil han springe formiddagsluren over og i stedet sove en længere lur midt på dagen. Samlet vil han sove, som han plejer, men søvnen vil ikke længere fordele sig over to lure. Da han kun er et år, vil det være helt naturligt, hvis der går et par måneder endnu, før I kan fornemme, at han måske har brug for kun at få en lur dagligt. Nogle børn er som sagt næsten halvandet år, før en lur er fint for dem:)
De fleste børn på 12 måneder sover 13.5-14 timer i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at barnet sover 11 timer om natten f.eks. fra kl 20 og til kl 07. Om dagen sover barnet så 2.5-3 timer, fordelt på to lure - eller en længere middagslur.
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske