Svar: Spiser næsten kun brød
19. august 2015
Alder:
14 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev - håber at I nyder jeres ferie :)
Det kan godt spille ind, at I lige nu har ferie og at de vante rammer er anderledes. Det er også helt normalt, at børn i vuggestuen spiser bedre end de gør derhjemme. Når børn spiser sammen, så spejler de sig i hinanden og for nogle børn påvirker dette til en rigtig god appetit:)
Det er vigtigt, at I forsøger at tilbyde jeres dreng så stor en variation af fødevarer som muligt, så han får lidt fra alle fødevaregrupper. Han skal have mange små måltider, og hvis ikke der glider så meget ned til det ene måltid, så glider der forhåbentlig lidt mere ned til det næste. Når det er sagt, så er det dog også en god idé, at I forsøger at følge vuggestuens rytme og spisetider. De faste spisetider er vigtige for hans sultfornemmelse:)
Til morgenmad kan du prøve at variere mellem forskellige typer grød. Det kan også være havregryn eller måske minifras med letmælk. Du kan også give ham bolle med smør, ost, lidt marmelade, syltetøj. Han kan få æg, skinke, pølse eller lignende. Pandekager af forskelllige slags, klatkager osv. kan alt sammen være en mulighed - så længe variationen er der.
Som mellemmåltid kan du give ham frugt og bær. Det kan være frisk frugt og bær, det kan også være en frugtgrød med lidt letmælk. Du kan også give ham en smoothie eller lignende, som han kan drikke. Brød er også helt fint. Prøv også med lidt tykmælk, yoghurt eller lignende.
Frokost kan være brød, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur osv. Det kan være kold eller varm frokost. Du må meget gerne bruge rester fra aftensmaden, nogle gange vil børn gerne spise maden dagen efter, andre gange kan de bedre lide maden kold. Hvis du giver ham brød, kan det nogle gange være en fordel med smørbart pålæg, fordi han så har sværere ved at pille pålægget af brøddet og kun spise den ene del. Vær opmærksom på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg.
Aftensmad skal som frokosten bestå af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter. Der skal være mad i stykker, som han kan spise med fingrene eller med en gaffel og mad, som du hjælper ham med - enten med gaffel eller med ske.
I skal være opmærksomme på, om I har stor fokus på ham, når han spiser. Hvis han sidder for bordenden med mor og far på hver side, så sidder I begge og kikker på ham, når han spiser. Det kan få ham til at lukke munden. Det kan også være at I begynder at diskutere hen over hovedet på ham, hvad I nu skal gøre, hvordan I skal få ham til at spise - det kan også gøre, at han ikke spiser. Prøv derfor om I kan give ham madro. Lad ham nogle gange sidde alene ved bordet, hvor du er i nærheden, vasker op, tømmer opvasker, læser avis eller noget andet, men uden at du har fokus på ham. Giv ham et udvalg af forskellige fødevarer på tallerkenen og lad ham så selv styre, hvor meget han vil spise og hvordan han vil spise det.
Pas på, at du ikke retter for meget på ham, når han spiser. Hvis du igen og igen fortæller ham, at han skal bruge sin gaffel, ikke sidde og spise med fingrene osv. så kan det også få ham til ikke at ville spise - igen er madro vigtigt:)
Da han lige nu er glad for brød, så kan du bage brød og tilsætte forskellige grøntsager for på den måde at få øget hans indtag lidt. Du kan f.eks. bruge gulerod, spinat, græskar, kartofler, æbler, forskellige bær osv. i brød.
Og ja - nogle gange skal du måske slet ikke tilbyde brød, men du skal naturligvis sikre, at der så er noget andet, som han kan spise. Der bør som udgangspunkt altid være mindst en ting, som du ved, at han kan lide. Så kan han begynde at spise dette og stille og roligt vil han så måske også smage på noget af det andet.
Vær også opmærksom på hans indtag af mælk. Det vil være fint, hvis han drikker 350 ml letmælk dagligt (alt incl). Drikker han meget mere, vil det naturligt kunne påvirke hans appetit.
Vær opmærksom på hans indtag af saft, juice og lignende. Og vær opmærksom på hans indtag af tørret frugt og andre sødere fødevarer. Alt sammen kan det hæve hans blodsukker og gøre, at han ikke rigtigt føler appetit og derfor ikke spiser særlig meget.
Og så skal der naturligvis også være plads til, at han lige nu måske bare er inde i en periode, hvor appetitten er lidt nedsat. Sådan har vi voksne det jo også nogle gange, at der er dage, hvor vi ikke spiser særlig meget og andre dage, hvor vi er mere sultne. Hos børn vil appetitten naturligt også kunne variere:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat god ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske