Svar: Frugt i hånden - 6 mdr.
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Det er en rigtig god idé at tilbyde børn mad i hånden, som de selv kan sidde og sutte på, gumle på og opbløde med spyt. Det er med til at styrke barnet mundmotorisk. Samtidig lærer barnet fornemmelsen af, hvor langt ind i munden, man kan komme mad, uden at brækrefleksen stimuleres. Hun får også fornemmelsen af forskellig smag og konsistens, ligesom hun hjælpes til at fornemme, når det er spisetid…
Men man skal altid være meget opmærksom, og små børn må aldrig sidde uden opsyn, når de spiser selv. Og med to tænder i undermunden skal man være ekstra opmærksom, for hun får meget let bidt små stykker af - hvilket naturligvis kan være farligt.
Pas på æblebåde og frugt med skræl. Æbler knækker meget let og skræl kan sætte sig fast i halsen. Prøv i stedet at tilbyde hende en appelsinbåd. Prøv også at give hende bittesmå bidder ind i munden, som hun kan sidde og sutte lidt på. De skal være så små, at hun ikke kan få dem galt i halsen, men stadig kan fornemme dem og smage dem.
En kartoffelbåd bagt i ovnen kan også være et forsøg værd. Den har en lidt hård skorpe men en blød midte. Det samme gælder forskellige rodfrugter, også bagt i ovnen. Du kan også prøve med ristede rugbrødsbjælker, som på samme måde kan være lidt hårde på ydersiden men bløde i midten.
Hvis hun er rigtig dygtig til at bide og gumle i stykker, så skal du ikke udfordre skæbnen, så er det bedre at bruge et frugtnet og vente på, at hun via grovere skemad lærer at tygge og spise mad med mere bid. Jeg forstår godt din tilbageholdenhed overfor at skulle spise frugt gennem et net - sådan har jeg det også:) Du kan dog også købe f.eks. Kidsme food feeder, hvor barnet spiser gennem en silikonetud og ikke et net, hvis du bedre kan lide dette. Du kan læse mere om denne under mine "produkt nyheder" her på siden. Du kan også købe en food squeezer.
Derudover er der også mulighed for at købe "smoothies" og "frugtmums" lavet af f.eks. både Semper og Nestle. Hvor barnet kan sidde og sutte frugten ud af emballagen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske