Svar: Gylp og sove alene
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev:)
Så længe jeres datter nogle gange har behov for at komme op på armen, for at få vejret igen og tydeligvis bliver generet af sin gylp, så synes jeg ikke hun skal sove alene. Det er rigtig fint, at I beholder hende i soveværelset, så du kan høre hende om natten.
De fleste børn vil begynde at gylpe mindre i takt med at de får mere og mere fast mad, og det er sandsynligvis derfor, jeres børnelæge har sagt, at tiden et eller andet sted vil arbejde for jer. Hvis hun stadig gylper, når hun er 1 år, eller hvis hun gylper så meget, at hun ikke tager på, og det på den måde går ud over hendes trivsel, så vil lægen udrede hende - men det lyder som om, at hun tager fint på og er okay med sin gylpen, selvom det giver ekstra vasketøj og naturligt er meget ubehageligt for hende…
Selvom børn kan komme på eget værelse, når de er 6 måneder gamle - fordi man der skønner at de kan skifte stilling på egen hånd - så er det ikke ensbetydende med at alle børn kan og det er heller ikke ensbetydende med at alle børn skal. I må meget gerne sove i samme rum så længe dette fungerer bedst - og det lyder til at være nødvendigt hos jer:)
I skal ikke være bange for at det giver dårlige vaner, at hun sover i samme rum som jer. Som jeg læser dine breve, så falder hun jo fint i søvn og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - og når tiden er til det, så kan hendes seng flyttes ind i et andet værelset og hendes putteritual bibeholdes. Det skal nok gå, prøv ikke at bekymre dig, men gør det, som lige nu virker bedst for jer alle:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske