Svar: Høj stol
17. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sussi
Tak for dit brev :)
Jeg vil anbefale dig, at du starter med at give din datter lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde osv.
Når hun starter med at sidde og spise lidt selv, så bliver hun opmærksom på, at det er spisetid og hvad der nu skal ske. Samtidig sætter det gang i tarmperistaltikken, når hun sidder og sutter og gumler - og dermed gang i maven. Og da hun naturligt bliver generet af dette, så synes jeg at du her skal tage hende ind på puslebordet, skifte hende, hjælpe hende med lidt bengymnastik osv. og se om ikke afføringen så kommer. Efter skiftning vil hun naturligt være mere parat til at spise og koncentrerer sig om maden - og så kan du give hende skemaden :)
Hvis det er skemaden, som sætter voldsomt gang i maven, så kan du også starte med at tilbyde hende dette og så skifte hende - og igen sætte hende i den høje stol efterfølgende, tilbyde hende lidt mad i hånden, som hun selv kan gumle på osv. Så du på den måde holder fast i at lære hende, at maden indtages i den høje stol og ikke i en skråstol:)
Hun må naturligvis også gerne sidde på skødet af dig:)
I takt med at hun får mere og mere rigtig mad og hendes problemer med refluks forhåbentlig bliver mindre, så vil hendes afføringsmønster sandsynligvis også ændre sig. At hun lige nu har afføring når hun spiser, behøver altså ikke at fortsætte. Og lige nu er det helt okay, at du giver hende en pause i måltidet, hvor du så skifter hende og derefter fortsætter med maden:)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske