Svar: Makrel - hvor er den henne i rovfisk debatten?
17. august 2015
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Ja - det er rigtigt, at børn under 3 år ikke bør tilbydes tun. For børn mellem 3-14 år gælder, at de kun må spise begrænsede mængder tun (eller rovfisk).
Rovfisk er f.eks. rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (både tunbøffer og tun på dåse). Selvom man spiser små mængder rovfisk, så kan man indtage kviksølv i skadelige mængder, og det kan skade det lille barns hjerne. Selv et lille indtag af dåsetun vil kunne skade et lille barn, da der ikke skal ret meget til på grund af barnets lave kropsvægt.
Du må gerne give din datter makrel - også makrel i tomat fra dåse.
Du skal være opmærksom på ikke at gemme rester af fisk i dåsen. Hvis ikke du bruger det hele, så bør du komme resterne over i en plastbøtte beregnet til fødevarer. Du kan også købe makrel i tomat, som ikke er på dåse - og lidt mayonnaise er også i orden:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske