Svar: Vitaminpiller til snart to årig
17. august 2015
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen har lavet nye retningslinjer for børns mad og vitaminer her i 2015. Og omkring vitaminer gælder følgende:
Børn skal tilbydes D-vitamin dagligt fra de er 2 uger til de er 2 år. D-vitamin gives som dråber.
Det anbefales ikke, at man tilbyder barnet en multivitaminpille i stedet. Hvis forældre ønsker at barnet skal have en tygge- multivitamintablet, så kan denne tidligst gives fra 1.5 år og så skal barnet ikke også have d-dråber.
Når barnet fylder 2 år, gives ikke multivitaminpille. Og barnet har normalt ikke behov for d-vitamin. Der gælder dog andre regler for børn med mørk hud og børn som går tildækket om sommeren.
Børn skal som udgangspunkt ikke tilbydes multivitaminpiller, fordi de generelt får deres behov for næringsstoffer dækket gennem kosten. En sund og varieret kost bidrager med mange flere vigtige stoffer end blot vitaminer og mineraler. ...
...
Sundhedsstyrelsen skriver derudover:
"Hvis forældrene vælger at give barnet en multivitaminpille, er det vigtig at vælge et produkt til børn med et indhold på omkring 100 % af ADT for de forskellige vitaminer og mineraler for børn mellem 1 og 10 år. Der er ingen grund til at vælge et produkt med højere mængder af vitaminer og mineraler. Bemærk, at dette fra december 2014 hedder 100 % RI (referenceindtag) eller 100 % NRV (næringsstofreferenceværdier).
Hvert år sker alvorlige forgiftningstilfælde hos børn, der har spist en større mængde multivitaminpiller. Forældre skal derfor vejledes i at forebygge forgiftningsulykker. Multivitaminpillerne skal altid opbevares udenfor børns rækkevidde, fx i et aflåst skab eller placeres højt, så barnet ikke kan få fat i dem. Forældre kan henvende sig til Giftlinjen på 82121212 for rådgivning ved uheld".
Dette er fra "Ernæring til spædbørn og småbørn, SST 2015".
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske