Svar: Ernæring til 7 mdr.
17. august 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det er gået godt med at gå fra amning til flaske:)
Hvis du ikke har nogen brystspændinger, rødme osv. så skal du ikke malke ud, men skal regne med, at mælken stille og roligt går i sig selv. Hos nogle kvinder sker det meget hurtigt, - inden for få dage. Men hos andre kvinder, vil der kunne være lidt mælk i brystet i flere måneder. Det er dog uden betydning, så længe du ikke har ondt eller på nogen måde virker generet af det.
Du skal dog være opmærksom på, at hver gang du presser på brystet for at se om der er mælk, så kan du også stimulerer til mælk. Så det er vigtigt, at du giver dit bryst så meget ro som muligt. Brug også gerne en bh, så dit bryst bliver "holdt på plads" og vær opmærksom, når du er i bad og vasker dig. Du må naturligvis gerne vaske dine bryster, men vær opmærksom på ikke at få stimuleret til mælk:)
Da du ikke har ammet i en uge og ikke har haft problemer, så vil det hele sandsynligvis gå i sig selv. Men virker dit bryst pludselig ømt, får du en spændt mælkekirtel eller får du pludselig influenza symptomer, så vil det være en god idé at få en tid hos lægen.
Med hensyn til mælk og mælkebehov, så vil de fleste børn i 7 måneders alderen have brug for 4 flasker i døgnet, svarende til ca 750 ml mælk. Disse fire flasker ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger der, så giver de plads til rigtig mad, samtidig med at de sikrer en stor del af væske/mælkebehovet.
Jeres drengs væske/mælkebehov afhænger af hvor meget han vejer. Han skal have ca. 110 ml pr kg. Jeg ved ikke, hvad jeres dreng vejer, men hvis han vejer f.eks. 8 kg, så betyder det, at han skal have knap 900 ml i døgnet. Hvis han får 3 flasker med 230 + 180 + 180 ml, så giver det lidt under 600 ml i døgnet og så ville jeg anbefale at I gav ham en flaske ekstra. Derudover kan han så drikke vand af kop.
Det kan overvejes om den ekstra flaske skal lægges ind om eftermiddagen og så kan mellemmåltidet her gøres lidt mindre. I kan også gøre det, at du giver ham en ekstra flaske sen aften - og ikke venter til han vågner af sig selv kl 02. Hvis han får flaske kl 19.30 og kl 23.30, så vil han måske sove frem til kl 05, hvor han så kan få en flaske mere… Så hans længste søvnstræk ligger mellem kl 23.30 og 05 og ikke som nu mellem kl 20 og 02…
De fleste børn vil, når de er mellem 8-9 måneder gamle kunne nøjes med kun 3 flasker, og her vil det være rigtig fint, at I lader flaskerne være, som de er lige nu. Det vil være passende med ca. 600 ml mme i denne alder… I 10-12 måneders alderen vil det ofte være fint at skære ned til 2 flasker, svarende til 400 ml modermælkserstatning.
I skriver, at han fylder 8 måneder om ti dage og måske er han klar til kun at få 3 flasker dagligt - det afhænger dog meget af, hvor store mængder vand han drikker af en kop. Derudover skal I naturligvis holde øje med hans vandladninger. Han må ikke begynde at tisse mindre og hans urin må ikke virke koncentreret og gul. Det er også vigtigt, at han stadig har gang i maven, han må ikke have forstoppelse og hård mave.
Med hensyn til grøntsagsmos til frokost, så kan det være en god idé at bruge netop grøntsagsmos som smørbart pålæg på brøddet. Det er fint med leverpostej, men det kan godt blive lidt ensformigt. Derfor kan grøntsagsmos være en god idé.
I må også meget gerne supplere ham med kogte blomkål- og broccolibuketter, rodfrugter bagt i ovnen, kartoffelbåde bagt i ovnen osv. Så han får lidt grøntsager at gumle og bide i:) Gem gerne rester fra aftensmaden og brug det til frokost.
Han må gerne få tomat, men pas på skrællen, som nogle gange kan sætte sig fast i halsen:)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og kan læse om forskelige fødevarer, hvis du er i tvivl om, hvad han må få hvornår:) Vær opmærksom på at få fat i den nye udgave fra 2015, du kender den på det røde bånd i øverste højre hjørne "ny revideret udgave".
Fortsat held og lykke - håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske