Svar: Sutter på tommelfinger
16. august 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Olga
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at Sofia er begyndt bevidst at bruge sin tommelfinger, og gerne sutter lystigt på den. Det er en god idé, at du forsøger at erstatte tommelfingeren med sutten.
Det betyder, at når hun sutter på sin finger, så prøv om du kan få hende til at sutte på sutten i stedet. Du må også gerne, med den alder hun har nu, tilbyde hende lidt agurk, som hun kan sidde hos dig og sutte lidt på. Du kan lave en agurkering. Det vil sige skære en skive på 1.5 cm. tykkelse. Fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. Så kan hun bedre holde fast på den og vil så sutte på agurken i stedet for på fingeren…
Når det er bedre at sutte på sut end på tommelfinger, så er det fordi tommelfingeren jo altid er der. Hvis hun vænner sig til at sutte på den, så kan hun gøre det helt op i skolealderen, og det kan på sigt give problemer med tænderne. En sut kan også give tandskader, men den kan jo fjernes hen af vejen…
Du kan godt prøve med en anden sut, for at se om hun hellere vil bruge den. En sut i naturgummi er ofte blødere end en sut i silikone, så du kan prøve dig lidt frem.
Det kan også være at hun lige nu har særligt stor tendens til at sutte på sin finger fordi hun måske er ved at få tænder. Nogle børn får tænder i 4 måneders alderen og gummerne kan godt klø og irritere. Prøv også med en bidering og se om hun vil synes det er rart at sutte og gumle på en sådan:)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske