Svar: Væske nok 6 mdr
16. august 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er så glad for skemaden og fint kan spise 2 dl. grød og mos af gangen - men det lyder til at være for meget for ham. Det er for stor en mængde, og det er derfor han ikke drikker nok ved brystet. Derfor vil jeg anbefale dig, at du sætter hans mængde af skemad ned.
Samtidig med at du sætter mængden ned, så han måske får 1 dl. af gangen i stedet, så skal du tilbyde ham mad i hånden. Det kan være bløde frugtbåde eller ristede rugbrødsbjælker, som han selv kan sidde og gumle på. Det vil være med til at styrke ham mundmotorisk og det vil øge varigheden af måltidet og dermed også give ham fornemmelsen af lidt mæthed.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder stille og roligt
Morgen 7: Havre- og hirsegrød ca. 1 dl grød med lidt frugtmos som topping , vand af kop. Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at gumle på.
Formiddag 8.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagmos med kød eller fisk, igen max 1 dl. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes - og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til evt. powernap
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Igen max 1 dl., vand af kop. Suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes (eller du kan vælge at fortsætte med at amme kl 03)
Du skal regne med, at han skal ammes eller tilbydes flaske 5-6 gange i døgnet. Og hvis du vil springe et mælkemåltid over, så vil jeg anbefale, at du i første omgang fjerner mælken om formiddagen. Så han stadig ammes før middagslur, eftermiddag, aften, sen aften (eller nat) og tidlig morgen.
Hvis du har det sådan, at du gerne til trappe ud af amning og øge antallet af flasker, så skal du erstatte amning med flaske på disse tidspunkter.
Det er som sagt vigtigt, at du lige nu forsøger at holde mængden af skemad lidt nede, så det giver plads til mere mælk i maven. Det er ikke kun et spørgsmål om at sikre ham mælk, men også om at han skal have væske nok. Da han vejer 8.7 kg, så er hans væskebehov 960 ml i døgnet. Det kan han højst sandsynligt ikke få dækket via tre amninger og vand af kop… Derfor skal du skrue lidt ned for skemaden for at øge hans indtag af mælk fra bryst eller flaske:)
Jeg synes ikke umiddelbart, at du skal tilbyde mme af kop. Det er fint med vand, det er også vigtigt, at han lærer at drikke vand, og vand er den bedste tørstslukker. så bryst eller flaske vil være bedst, så længe han ikke er ældre end han er - og kop med vand ved siden af:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske