Svar: 8 mdr. - putning
15. august 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Lille F´s mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille aktive pige :)
Det lyder så fint, det du fortæller - både beskrivelsen af hende - hun udvikler sig i rigtig sund og god retning og er begynde at vise mere vilje og personlighed. Det er ligesom det skal være! Men det betyder naturligvis, at hun nogle gange protesterer, når hun skal sove. Hun synes ikke tiden skal soves væk, hun vil hellere lege, hun er fuld af spilopper og synes det er sjovere at tumle rundt end at sove.
Det er rigtig fint, at du forsøger at gå til og fra. På den måde viser du hende, at det er sovetid, og at det ikke er tid til at lege. Du skal dog ikke gå fra hende, hvis hun tydeligt har brug for at du er der. Det vil sige, hvis hun græder, rejser sig, strækker armene op mod dig og signalerer "tag mig op". Det er det tydeligste signal, hun kan sende om, at hun har brug for dig, brug for at du bliver der og hjælper hende til ro.
Mange børn vil i denne alder have rigtig svært ved at finde fysisk ro. Den store motoriske udvikling, som hun lægger for dagen gør, at hun om aftenen ikke kan ligge stille. Hun har en rastløshed i kroppen, og det er derfor hun karter rundt. Nogle gange vil det være rigtig godt, at gå kortvarigt fra hende og lade hende tumle lidt rundt selv. På den måde får hun brændt lidt overskudsenergi af, og efter lidt tid, så er hun parat til at overgive sig til søvnen. Her vil hun så ofte have brug for, at du står hos hende, holder hænderne beroligende på hende, så hun kan mærke, at du er der og derved overgiver hun sig så til søvnen. Andre gange vil hun måske være faldet i søvn af sig selv, når du så kommer ind på værelset igen efter et par minutter, hvor du har været væk...
Atter andre gange vil det være bedre, at du fra starten hjælper hende til fysisk ro. Evt. putter hende på maven og så stiller dig og stryger med dine hænder op og ned af ryggen og blenumsen. Mange børn kan bedre falde til ro på denne måde og overgiver sig så til søvnen i løbet af få minutter.
Du fortæller, at du lige nu løser hendes søvnproblemer ved at stå med dine hænder på hende - det virker - og det må du altså meget gerne gøre. Det er en fin løsning med den alder hun har og ud fra den situation, som du beskriver:)
Fortsat held og lykke med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske