Svar: Hvordan stopper vi bedst flasken?
12. august 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går bedre og at du har kunne bruge mine tidligere råd. Skønt at jeres datters introduktion til vuggestuelivet også går godt og at hun virker glad for alt det nye:)
Det lyder som om, at jeres datter ikke er helt parat til at slippe flasken endnu, men mon ikke det kommer i løbet af de næste par måneder. Mange børn stopper helt med flasken når de er mellem 13-15 måneder gamle - og det vil være helt fint, hvis det er sådan hos jer.
Lige nu vil hun naturligt drømme rigtig meget. Det er svært at starte i vuggestue, hun får en masse nye oplevelser, er adskilt fra dig i løbet af dagen og er stadig så lille, at hun ikke kan forholde sig til tid eller forstå, hvor du er. Og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes om natten. Det betyder, at hun lige nu naturligt vil kunne drømme ekstra meget og derfor små græde, klynke, ligge uroligt om natten osv. og hun kan også have behov for at mærke dig ekstra, have dig tæt på fysisk :) Samtidig med at det at skulle slippe dagen og overgive sig til søvnen også er svært - og her hjælper flasken hende til ro. Så pres hende ikke til at stoppe lige nu, men se om ikke hun stille og roligt kan trappe ud.
Og det er netop en god idé med udtrapning. I stedet for at fjerne en flaske fra den ene dag til den anden, så vil det være rigtig godt at skrue mælkemængden ned. Så hvis hun normalt får 200 ml, så skruer du ned til 180, så 160, 140, 120 ml osv. indtil hun helt kan undvære. Hun kan godt i en periode blive tilbudt lidt vand i stedet for mælk, men I skal passe på, at hun ikke vænner sig til at skulle drikke vand om natten i stedet. Det er ikke meningen, at hun skal få en ny vane med behov for vand om natten. Det er meningen, at hun skal lære at sove uden at få noget at drikke om natten og hendes behov for væske skal som udgangspunkt dækkes i løbet af dagen og om aftenen.
Det er også vigtigt, at I ikke fjerner flasken uden at sætte noget andet i stedet. Flasken er lige nu det tryggeste hun kender og den hjælper hende til at slappe af og finde roen, komme videre i søvnen. Det er synd for hende, hvis hun pludselig ikke må få denne tryghed mere. Derfor skal hun have en ny tryghed, en substitut for både flasken og for jer. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne bruge en puttebamse, putteklud, slaskedukke osv. bevidst. Og I må gerne introducere en sådan nu. I første omgang sammen med flasken, så den stille og roligt indgår i putteritualet og den bibeholdes så, når flasken forsvinder. Lad bamse, klud eller hvad I nu vælger, følge hende så hun også har den om dagen, har den med i vuggestuen, i bilen, når hun er træt, ked af det osv.
I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn også begynde at have lidt glæde af en simpel godnathistorie. Og et aftenritual kan f.eks. godt bestå i, at hun sidder på skødet, får sin flaske, putter med sin bamse/klud, får læst lidt historie, bliver puttet i seng, har bamse osv. med og I læser lidt videre. Og stille og roligt så trappes mælken af flasken ud og bliver erstattet af en kop med mælk og derefter af en kop med vand og til sidst behøver hun måske slet ikke at få noget. Har hun brug for at få vand af kop, som en del af putteritualet i længere tid er det naturligvis helt okay:)
Det er altså et spørgsmål om at trappe ud og sætte noget andet tryghedsgivende i stedet:)
De fleste familier vælger at stoppe med flasken om natten først, trapper stille og roligt mængden af mælk ud om natten og tilsidst fjernes så flasken før putning. Men nogle gange så fungerer det bedre, hvis man stopper med flasken før putning først og så først derefter trapper ud af natflasken. Der er derfor ikke nogen faste regler her og I må gøre det, som I fornemmer jeres datter vil have lettest ved og trives bedst med.
Med hensyn til mælk i flaske, så er der jo altid det hensyn at tage, at hendes tænder ikke må tage skade. Det kan tale for at tilbyde lidt vand i flasken i en overgang, hvis hun stadig vågner om natten og har behov for flasken for at kunne sove videre:)
Det er helt okay, at I vælger at tage hende ind til jer. Netop fordi I er adskilt om dagen vil hendes behov for at mærke jer tæt på, naturligt være større og hvis det hjælper hende og jer til mere rolige og bedre nætter, så er det helt okay at I sover sammen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske