Brev:
Barn på 10 mdr. vil pludselig ikke spise
21. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Barn på 10 mdr. vil pludselig ikke spise
Kære Helen,
Tak for din hjælp tidligere med min datter. Nu står vi desværre igen, og har et problem med hendes spisning.
Ligesom man synes det går godt med hendes spisning, så vender det hele igen.
Indtil for 5 dage siden spiste hun følgende:
07:00 - 130 g grød, majssnacks som hun selv sad med + ske
09:30 - 100-150 ml mme (formiddagslur) (ved denne skal skæres væk, men hun er alt for træt på dette tidspunkt til at ville tage mere mad)
12:00 - 1/2 til 2/3 del af rugbrød, ostehaps, lidt frugt
15:00 - 100-150 ml mme (eftermiddagslur)
16:30 - 60 g frugtmos/frugt i stykker/lidt pandekage o.l. (spiser ikke dette måltid hver dag, men i ny og næ)
18:30 - Lidt aftensmad, mos, o.l.
Får aftenflaske ved 23 tiden, når hun har sovet i 3 timer ca. Drikker ca 100 til max. 150 ml mme.
For 5 dage siden ændrede det sig så totalt. Hun ville ikke spise sin morgenmad, som hun ellers plejer at være glad for. De efterfølgende dage ændrede det sig til at hun heller ikke ville have rugbrød eller andet. Alt bliver smidt på gulvet.
Jeg kan se hun er ved at få flere tænder, men hun har ikke været generet af det tidligere, ikke på denne måde i hvert fald. Jeg kan læse at hun bør være igang med et nyt udviklingsspring, men er der noget hold i at det kan påvirke babyer så meget at de ikke vil spise?
Både min mand og jeg er meget frustrerede over hendes pludselige stop, og vi synes det er opslidende og bekymrende at hun ikke vil spise.
Min datter trives ellers generelt. Hun vejer 9,9 kg og er lige blevet 10 måneder (i dag). Hun er også ret lang (ca. 77 cm). Hun prøver at komme op og stå, kan putte klodser i en kasse osv. Hun kan også sige enkelte ord, og svarer hvis vi siger korte sætninger til hende.
Hvad kan vi gøre, så hun får sin lyst tilbage? Skal vi bare lade tiden gå?
Jeg er klar over at vi bør skære formiddagsflasken ud, men da vi ikke kan få hende til at tage større flasker end det hun gør, så har vi holdt fast i den. Normalt har det ikke påvirket hendes appetit til frokost.
Vi skal køre hende ind i vuggestue om 6 uger, hvad gør vi hvis hun har sådanne perioder, hvor hun kun vil drikke sin mælk? Vi har prøvet at give hende mme af kop, men det vil hun ikke have, kun vand. Hvad gør andre forældre i sådan en situation her mht. vuggestuen?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Bedste hilsner,
Bekymret mor og far