Svar: Dagsplan og mad/amning
20. juli 2015
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine gode spørgsmål, som jeg vil besvare i den rækkefølge, de kommer:)
Ad 1) Han må gerne få firekornsgrød næsten dagligt, og du kan med fordel variere de flager, gryn og mel du bruger, så han får mere variation.
Ad 2) Det er helt okay at tidspunktet for morgenmad og mellemmåltidet kan variere lidt, så han nogle gange tilbydes dette lidt tidligere og andre dage lidt senere. Der sker ikke noget ved, at der nogle gange kun går 1 time mellem morgenmad og mellemmåltid - nogle gange vil det måske være sådan, at de to måltider slåes sammen, fordi det gør, at I så bedre kan få dagen til at hænge sammen. Det vil naturligvis være godt, at du så vidt muligt forsøger at holde fast i spisetider, men der skal også være plads til fleksibilitet:)
Ad 3) Det anbefales at frugt og grønt indgår i så mange af dagens måltider som muligt. Halvdelen af grøntsagerne i frokostmåltidet bør være "grove grøntsager" som f.eks. rodfrugter, gulerødder, kål, broccoli, majs. Med den alder din dreng har, vil det være rigtig godt, at du stadig serverer en grøntsagsmos - den kan bruges som smørbart pålæg eller efterfølges mad i mindre bidder.
Grøntsager bør koges og han bør ikke få rå gulerod. Det kan sætte sig fast i halsen. Du må gerne bruge grøntsager fra frost, som du koger. Grøntsager kan også bages i ovnen og du må også gerne komme grøntsager i brød og i sammenkogte retter, bruge grøntsager i frikadellefars, kødsovs osv. for på den måde at få mere variation ind.
Han bliver naturligt træt, det kræver stor koncentration at spise mad i stykker og finde ud af at koordinere sine bevæglser - få maden samlet op, evt. spise med gaffel, ramme munden hver gang osv. Derfor er det super godt at supplere med mos, så du sikrer dig, at han får nok mad. Hvis han skal spise alt selv, så vil der være en risiko for, at han stopper før han egentlig har fået nok, simpelthen fordi han bliver for træt.
Ad 4) Du bør bruge modermælkserstatning i hans grød og mos indtil han er 1 år. Du må dog gerne begynde at give ham mellem 50-100 ml sødmælk eller surmælksprodukt. Det betyder, at hvis du f.eks. laver en sovs om aftenen eller laver kartoffelmos til jer alle sammen og laver det på sødmælk, så må han gerne få lidt af dette nu. MEN alt mad, som du laver kun til ham, bør indeholde modermælkserstatning. Det er også med til at sikre ham en vis jernmængde.
Ad 5 og 6) Det er perfekt med de 3 amninger dagligt og de ligger rigtig fint før middagslur, aften og sen aften, som du beskriver i din dagsplan. Når han bliver 10 måneder vil det være rigtig godt med to amninger, og du kan her overveje, om det så er amningen sen aften, som skal fjernes først. Du fortæller, at du er ked af at tage ham op om aftenen for at amme ham, og du kan derfor overveje, om det så er denne amning, som du vil trappe ud, når han bliver 10 måneder.
Hvis du vælger at bibeholde amningen sen aften, og gerne vil trappe ud af amningen før middagsluren, så kan du før luren tilbyde lidt mme af en kop og måske en banan i stedet, så han stadig får lidt i maven, som mætter og som giver en god ro før luren.
Om aftenen må han gerne få en godnatgrød før han ammes og puttes til natten. Det vil sige en rytme, der ser således ud:
Aften 18: Aftensmad som nu
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca kl 19, sammen med vand eller evt. mme af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. 19.15-19.30
Sen aften - denne amning trappes evt. ud, men det afhænger af om du vil amme ham før middagsluren fortsat. Grøden om aftenen vil nogle gange gøre det lettere at undvære den sene aftenamning…
Det lyder som om, at det går rigtig godt hos jer. Dagsplanen, rytmen osv. ser rigtig fint ud og det lyder som om at jeres lille dreng stortrives - skønt!
Håber du kan bruge disse tanker og svar lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske