Svar: Salt i mad - 2 år
16. juli 2015
Alder:
2 år
Kære Linda
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på at spise mad med mindre salt. Det er en af Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsens anbefalinger - undersøgelser viser, at hvis man spiser meget salt i en ung alder, så øges risikoen for forhøjet blodtryk senere i livet og arteriosklerose (fortykkelse af blodkar og risiko for blodpropper).
Det er dog ikke sådan, at vi fuldstændig skal undvære salt, for salt er vigtigt for os. Det har betydning for vores væskebalance og vores muskel- og nervefunktion. Så I og jeres datter må gerne spise salt, men ikke i store mængder:)
Som du selv nævner, så er det især forarbejdede fødevarer, som indeholder salt. Det er f.eks. ost, pølser, brød, konserves osv. Derudover får vi salt, når vi tilsætter det til vores madlavning og bruger bordsalt.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det anbefales at begrænse saltindtagelsen allerede fra de tidlige år, således at saltindholdet i børns kost ikke bør ligge over 0,5 g/MJ. I overgangskosten bør aktiv saltning undgås, men barnet kan spise med af familiens grøntsager, der er kogt med salt". Citat fra bogen "Ernæring til spædbørn og småbørn" Sst. 2015.
Det anbefales også, at I køber produkter, som er mærket med nøglehulsmærket. Når du vælger produkter med dette mærke, så sikrer det at indholdet af både salt, fedt og sukker er holdt nede, og at produktet har et godt indhold af fibre. Du kan også se efterprodukter med fuldkornsmærket. For både nøglehulsmærket og fuldkornsmærket gælder følgende sundhedskriterier:
- Fedt: Der må højst være 7 gram fedt pr. 100 gram
- Sukker: Brød må højst indeholde 5 gram sukker pr. 100 gram
- Salt: Saltindholdet må ikke overstige ½ gram pr. 100 gram, hvilket svarer til 1.25 gram salt pr. to skriver brød.
- Kostfibre: Der skal være mindst 5 gram kostfibre pr. 100 gram.
På mange produkter vil saltindholdet være angivet i natrium. Du skal være opmærksom på at et indhold på 1 g natrium, svarer til 2,5 g salt.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og at det er svar nok på dit spørgsmål:)
Jeg vil sende dig lidt link, hvor ud kan læse mere:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske