Svar: Baby på 6 mdr.: Meget pivet og lille mælkeindtag
16. juli 2015
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede forældre
Tak for jeres brev, velkommen til og hvor dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og svare på de spørgsmål I har :)
Det er meget normalt, at børn der er blevet ammet og som måske har vænnet sig til at spise små mængder ved brystet, bibeholder denne rytme, selvom de starter på flaske - sådan er det og det er okay, så længe jeres datter får sit mælkebehov dækket og det gør hun… Jeg er helt enig med jeres sundhedsplejerske i at det vil være rigtig godt, hvis hun får mindst 600 ml mme i døgnet. Du har ret, når du skriver, at hendes døgnbehov er 750 ml - det passer med at hendes udregnede behov er 110 ml pr kg. i døgnet og hun vejer jo 6.8 kg … men nogle børn følger ikke denne udregning og sådan er det hos jer. Du kan prøve, om du kan få hende til at drikke lidt mere mme af gangen, derudover skal du bibeholde mme i grød og mos, og så må hendes væskebehov i øvrigt dækkes af vand af kop og heldigvis er hun jo også glad for at drikke vand! :)
Det lyder som om, at du kan få mellem 400-500 ml mme i hende dagligt og det er tilstrækkeligt til at dække hendes jernbehov. Derfor skal du ikke tilbydes hende jerndråber.
Jeg vil anbefale, at du nu forsøger at skabe en rytme hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur, sammen med vand af kop og så først tilbydes flaske, før hun skal sove. Lige nu forsøger du naturligt ofte med flasken, når hun vågner og det forstår jeg godt, men det gør, at hun får mange små "slattåre" af mme i løbet af dagen og ikke rigtigt tager godt fra. I stedet tænker jeg, at hun skal have mad først og mælken efterfølgende - og der må gerne gå 1-1.5 time imellem at hun tilbydes det ene og det andet. Det vil måske netop gøre, at hun så drikker lidt mere af flasken, når hun så tilbydes den.
Det er også rigtig godt, at du forsøger at udnytte når hun sover, så hun drikker sin mælk mere eller mindre i søvne. Det er helt okay, at du gør dette netop for at sikre hendes indtag. Det er på samme måde rigtig godt, at du forsøger med forskellige typer modermælkserstatning, da de alle sammen smager forskelligt. Og ja - du må også gerne prøve med vællling, da hun måske bedre kan lide dette. Brug f.eks. vælling før middagsluren og før putningen til natten eller sen aften og brug almindelig erstatning i hendes grød og mos.
Giv ikke mme af kop, men giv hende vand, som hun er vant til. Hvis hun får mme hele tiden, så vil hun naturligt blive ekstra træt af smagen og vandet er den bedste tørstslukker. Så mme i flaske og i grød og mos, men stadig meget gerne vand ved siden af - også for at sikre hendes væskeindtag.
Du skal naturligvis holde øje med hendes vandladninger - det er vigtigt at hun får væske nok, så hun tisser godt og det er vigtigt at urinen er klar og ikke gul og koncentreret. Det er på samme måde vigtigt at hendes mave fungerer og det lyder som om, at I har fået lidt gang i maven og at det fungerer godt nu:) Dejligt, det er også vigtigt for hendes indtag af og lyst til flaske.
Og så er der jo alt det med hendes pylren. Jeg tænker som du, at det højst sandsynlig handler om hendes alder og den udvikling, som hun går igennem lige nu. Hun bliver frustreret på gulvet, fordi hun gerne vil krybe fremad, og når hun forsøger, at glider hun længere bagud. Når hun prøver at kæmpe sig op , så kan hun ikke bære sig selv og kroppen vil ikke som hun vil. Når hun forsøger at få fat i noget legetøj og prøver at trille hen imod det, så lykkes det ikke for hende… Det er helt naturligt, at hun lige nu bliver sur, ked af det og frustreret på legetæppet.
I har naturligvis ret i at hun stadig skal ligge på gulvet hver dag, trille, øve sig i at få fat i sine tæer, triller omkring osv. og I skal også tumle med hende og hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk. Men hun må også meget gerne komme op at sidde. Det vil være rigtig godt, at I sætter hende i den høje stol, når I f.eks. er igang med at lave mad, så hun oplever at være med i køkkenet og kan se, hvad der foregår. Hun må rigtig gerne få mad i hånden, som hun så sidder og gumler op.
Hun må også meget gerne sættes op i barnevognen, så hun kan sidde der og kikke på verden, blive fyldt godt op med indtryk, mærke vinden i angsigtet osv. og så kan I trille tur og først lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat. Ved at imødekomme hende på denne måde, så får I afledt hende, aktiveret hende, stimuleret hende - uden at I behøver have hende på armen hele tiden.
Rigtig mange forældre oplever at det hele er lidt hårdt, når barnet er 6 måneder. Mange har følelsen af at man gir og gir og det eneste man får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen er der. Jeres datter er måske igang med at få tænder og det kan i sig selv give lidt pylren, hun øver sin stemme og kan skrige meget højt - ikke som utilfredshed men mere som stemmetræning, hun udvikler sig motorisk, begynder at krybe lidt, triller omkring, drejer om sin egen akse og viser mere og mere selvstændighed og utilfredshed - som nævnt, når hun f.eks. får sig drejet væk fra legetøjet eller hvis mor ikke sidder lige ved siden af hele tiden.
For forældre er det ½ år og en 'skæringsdato'. Det er især på dette tidspunkt at mange forældre (og måske især fædre) begynder at stille lidt krav om at få sin ægtefælle/kæreste igen. Nu er der gået et ½ år og den lille er blevet så stor, så nu kan hun godt flytte på eget værelse så dobbeltsengen igen kan blive forældrenes.
Mange kvinder fortæller at de efter 6 måneder, hvor de har nusset og pusset i en uendelighed bare trænger til at blive nusset lidt om af deres mand. Igen følelsen af at man gir og gir til det her barn og hun er bare så sur hele dagen, så når manden kommer hjem, så trænger man virkelig bare til at blive holdt om. Samtidig er man så træt at man ofte ikke orker noget som helst og tit virker næsten afvisende fordi det hele bare er for meget…
Jeg ved ikke, om dette kunne være noget I genkender, men måske er det tiden, hvor I forældre prioriterer en frokost i byen uden baby, hvor I bare kan være jer og ikke føler jer forstyrret..:)
Og så vil jeg lige sende jer en dagsplan, som jeg tænker, at den kunne se ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost: 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes med kød eller fisk i grøntsagsmosen og der gives vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Som nu lille eftermiddagssnack - lidt avocado, frugtmos el.lign. frisk blød frugt i hånden. Vand af kop - og må også gerne tilbydes flaske her, hvis du tror hun vil drikke noget af den, men den må også gerne springes over…
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Som du kan se, så ligner denne plan meget din - men den er skruet sådan sammen, at de små tåre mme er fjernet. Hun tilbydes altid skemad og mad i hånden samt vand af kop, når hun vågner og flasken tilbydes først, når det så er sovetid igen. Hvis hun virker meget tørstig, lige når hun vågner af en lur, så må du meget gerne give hende vand at drikke der:)
Jeg tror bestemt ikke, at jeres datter har taget skade af at hun ikke har drukket så store mængder mælk. Hun lyder til at optage næringen af mme fint - hun hører blot ikke til de største og er ikke en stor mælkedrikker og hun ligner her på mange måder sin bror. Det er helt okay. Hun drikker nok mælk til at få sine næringsstoffer og derudover vand og mere og mere skemad, familiemad:)
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, at jeg er kommet lidt omkring alle jeres spørgsmål og at I også har fået lidt ro med på vejen…
Fortsat god ferie i sommerhuset!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske