Brev:
Baby har svært ved at falde i søvn om dagen
26. juni 2015
Alder:
6 mdr.
Baby har svært ved at falde i søvn om dagen
Hej Helen.
Så blev det min tur til at skrive til dig om søvn :-)
Jeg har en datter på seks måneder, der har enormt svært ved at falde i søvn om dagen. Der er ingen problemer om aftenen - da kan jeg pusle, amme, putte hende i hendes egen seng og sige godnat - så ligger hun og snakker lidt og falder så i søvn. En sjælden gang græder eller brokker hun sig lidt først, men som regel er der ingen problemer. Og hvis hun vågner om natten kan hun også bare ammes/pusles og lægges i sengen igen.
Derfor forstår jeg heller ikke, hvorfor hun har så enormt svært ved at falde i søvn om dagen. Det er nærmest umuligt at undgå, at hun græder i 15-20 minutter, før hun sover - og det er ligegyldigt om jeg går med barnevognen, rokker med den, eller den står stille og jeg bare snakker og nusser hende lidt. Hun kan heller ikke falde i søvn i sengen om dagen.
Derudover vågner hun så godt som altid efter 30-40 minutter - ofte kan jeg overtale hende til at sove videre efter lidt rokken med barnevognen, og så kan hun godt tage et par timers sammenhængende søvn. Jeg forsøger at gøre dette med dagens anden lur, for at hun kan få én lang tur, da formiddagsluren kun varer den halve time. Det skal siges, at hun vågner efter 30-40 minutter også selvom jeg bliver ved med at gå med barnevognen - så det er altså ikke kun fordi, hun registrerer, at "noget er anderledes" end da hun faldt i søvn.
Min egen sundhedsplejerske mente, at jeg skulle lære hende at falde i søvn selv - og derfor ikke gå med barnevognen men lade hende græde og så blive ved med at gå hen til hende og tysse, nusse osv. så hun ikke følte sig alene. Jeg prøvede den metode i to uger, men jeg syntes ikke, jeg mærkede nogen forskel - og så var det enormt hårdt for mit moderhjerte at lade hende ligge og græde på den måde. Vi havde ellers held med samme metode, da hun skulle lære at falde i søvn selv om aftenen - da gik der cirka en uge, før hun stoppede med at græde.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal vænne hende til at falde i søvn stille og roligt - hun græder oftest ligeså snart jeg lægger hende i barnevognen. Jeg har overvejet, om der kan være noget med ørene, men som sagt er der ingen problemer med at lægge hende i sengen om aftenen. Hun gider heller ikke bruge sut og har aldrig rigtigt gjort det, desværre. Jeg bliver bare så ked af, at hun bliver nærmest panisk, hver gang hun skal sove. Det eneste sted, hun falder roligt i søvn, er ved mit bryst, hvis hun en sjælden gang får lov til det.
Jeg håber, du har nogen fif. :-)
Hun får forresten skemad to gange om dagen og har fået det cirka en måned, hvis det skulle have nogen som helst betydning (søvnproblemerne er ikke opstået samtidigt med kostændring).
God sommer (når den kommer).
Med venlig hilsen
Laura