Svar: Rasmus på 9 måneder sover stadig ikke igennem
10. august 2003
Alder:
9 mdr.
Kære A
Søvnforstyrrelser er meget almindeligt i spæd og småbørnsalderen og skyldes ofte at der er infektionsproblemer, som f.eks ondt i ørerne. Jeg synes derfor det er relevant at få Rasmus´ører tjekket en ekstra gang.
Det kan være hensigtsmæssigt at han sover med hovedgærdet en lille smule eleveret. Ikke ved at give ham en pude, men derimod ved at lægge noget under madrassen, så denne bliver løftet lidt i hovedenden.
En anden årsag til søvnproblemer er dog ofte vanen. Du skriver at I ofte er oppe for at give ham sutten. Det er derfor blevet en vane for ham at vågne, når han taber sutten og en vane at vente på at I giver ham den igen. Med den alder han har, kan du måske være heldig at han begynder selv at kunne tage sutten i løbet af natten. Du kan evt. binde sutten fast i en stofble, så han nemmere kan finde den. Du kan også forsøge at undgå sutten om natten, så han vænner sig til at falde i søvn igen uden. Det er meget vigtigt, at I ikke render frem og tilbage mellem børneværelset og soveværelset for at give sut osv. Hvis sutten er årsag til den vanebetingede afbrudte søvn, bliver I nødt til at skrue ned for servicen. Ellers kan I blive ved i årevis.
Det er fint at Rasmus har fået sit eget værelse at sove i, netop fordi børn ofte sover let og giver mange lyde fra sig i løbet af natten, som man som forældre ikke behøver at reagere på. Sådan skal I fortsætte.
Du skal selvfølgelig være opmærksom på om Rasmus vågner af andre grunde. Han er efterhånden så gammel at han begynder at finde ud af at verden er stor og der er ikke så trygt, når man er væk fra mors skød. Hvis han vågner og er bange om natten skal han selvfølgelig trøstes.
Jeg tror bestemt ikke at amningen har noget at sige, da det er tre måneder siden at han holdt op.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske