Svar: Baby med hård mave
26. maj 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at din datters mave skal fungere. Hvis hun har hårdt mave gennem længere tid, så vil hun have ondt, hun vil naturligt begynde at holde sig, det kan påvirke hendes appetit og hendes trivsel generelt. Derfor er det vigtigt at sikre, at maven fungerer.
I første omgang ved at variere hendes indtag af mad. Hun skal have grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Hun skal tilbydes frisk frugt og frugtmos flere gange dagligt - evt. sammen med grøden. Hun skal tilbydes mange forskellige grøntsager, kød og fisk. Jo mere varieret hun kan spise, jo bedre er det, og hun må meget gerne få mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Gode retter kan f.eks. være boller i karry eller hun kan få lidt kødsovs - mad som smager af noget, mad med bid. I min bog "Helens bog om børn og mad", finder du forslag til opskrifter - og den er netop udkommet i en ny udgave. Du kender den nye udgave på det røde bånd i øverste højre hjørne.
Derudover skal hun have masser af væske - vand af kop til alle måltider og også gerne vand som tørstslukker derimellem. Og så skal hun også stadig tilbydes bryst eller flaske. De fleste børn har brug for 6 amninger i 6 måneders alderen og kan i 7 måneders alderen trappes ned til 4 amninger. Disse fire amninger (eller flasker) ligger ofte godt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det sikrer en vis mængde mælk samtidig med at der er plads i maven til mere rigtig mad.
Hvis jeres datter har svært ved helt at indtage væske nok, må du gerne bibeholde f.eks. amning om eftermiddagen for på den måde at sikre hende et lidt højere indtag. Det kan være en god idé at fjerne mælken om formiddagen for stille og roligt at lære hende at sove uden, at hun behøver bryst først, så væk med mælk før formiddagslur, men om eftermiddagen kan den bibeholdes.
Det vil være rigtig godt, hvis hun højst får 2 x grød dagligt og resten af hendes måltider er grøntsager, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, frisk frugt og frugtmos.
Det er også en rigtig god idé at hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk. Jo mere stille hun ligger, jo mere tendens til at maven stopper, jo mere aktiv hun er, jo bedre mavefunktion. I skal derfor hjælpe hende med at trille, dreje, hoppe på jeres skød, cykle med hendes ben osv. så hun hjælpes med at bruge sig selv motorisk.
Afføringsmønsteret kan godt være forskelligt i denne alder. Nogle børn har afføring flere gange dagligt, andre børn har afføring ca. hver 2. dag. Det betyder ikke så meget. Det der er vigtigt er, at afføringen er let at komme af med. Det er normalt, at den kan være fast og virke lidt som modellervoks, men den må ikke være knoldet og hun må ikke have ondt. Du kan godt se, når hun presser. Det vil være tydeligt at se, når hun laver i bleen, men du må ikke have fornemmelsen af at det gør ondt på hende at presse afføringen ud.
Vær særligt opmærksom på om hun får små rifter ved endetarmen, det vil gøre at det svier og gør ekstra meget ondt. Og det vil igen gør at hun så holder sig mere, holder igen og så får hun blot mere hård mave og mere ondt.
Det er en god idé at give hende f.eks. laktulose. Det virker ved at blødgøre afføringen, så hun lettere kan komme af med det, og det påvirker ikke tarmens funktion, som andre afføringsmidler kan gøre. Det er langt at foretrække, at du i en periode giver laktulose, så der kommer styr på hendes mave og afføring, og stille og roligt kan du så forsøge om ændringen i kosten spiller ind. I takt med at hun nu bliver ældre, spiser mere og mere familiemad, kan spise mere varieret osv. så vil hendes mave ofte blive bedre og så kan du trappe ud af laktulosen.
Med hensyn til din menstruation, så er det helt normalt, at du ikke har fået den endnu. Du har ammet fuldt og netop i 6-12 måneders alderen i takt med at du trapper ud af amning og tilbyder mere og mere rigtig mad, vil du få din første ægløsning. Hos nogle kommer den før, hos andre senere - igen forskelligt, men det du fortæller er helt normalt. Du skal være opmærksom på, at ægløsningen kommer ca. 14 dage før du får din blødning, og at du derfor godt kan blive gravid, selvom menstruationen ikke er kommet…
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske