Svar: Sur baby der ikke vil spise
12. maj 2015
Alder:
5 mdr.
Kære AS
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med din lille pige:)
Først - det kan godt være sygdomsperioden, som ikke er helt overstået, og derfor din datter fortsat virker ked af det og svær helt at stille tilpas. Det kan her naturligvis være en god idé, at du får lægen til at tjekke hende igennem og f.eks. sikrer dig, at hun ikke har problemer med ørerne. Smerter fra ørerne kan godt give en generel utilfredshed og ked af det hed, både når hun er vågen og når hun sover. Smerter fra ørerne kan komme i jag og kan komme hele døgnet. Ofte øges smerten, når hun ligger ned og forsvinder, når du løfter hende op og holder hende lodret.
Det kan også være hendes alder og udvikling - hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt lige nu. Hun er langt mere bevidst, opfatter rummet I er i og skelner tydeligt mellem om I er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig, far eller en fremmed. Mange børn kan i denne alder blive rigtigt ked af det, hvis andre f.eks. bedsteforældre eller lignende, kikker for meget på dem, pludrer med dem eller forsøger at tage dem op og holde dem. Det handler om hendes spirende bevidsthed.
Derudover så kan det naturligvis også spille ind, hvordan hun spiser. Det er vigtigt, at hun stadig ammes mange gange i døgnet, det er med til at sikre hende energi, og det sikrer også et stabilt blodsukker. Og du fortæller, at hun ikke rigtig er interesseret i brystet, afviser, græder, trækker sig væk... Du er begyndt med lidt grød, og det er rigtig godt og super, at hun tager imod det. Men hun skal stadig have rigtig meget mælk.
Du fortæller, at hun siden fødslen har ligget under gennemsnittet på vægtkurven og at amningen ikke rigtig har fungeret. Det er helt naturligt at du er bekymret og især, fordi du nu oplever, at hun ikke vil tage brystet, heller ikke selvom du lægger dig med hende og forsøger at amme hende liggende...
Det lyder for mig som om at du måske skal forsøge at tilbyde hende en flaske. Det er vigtigt, at hun får mælk og det lyder som om at der nu er gået flere timer, måske næsten et par dage, hvor hun ikke rigtig har fået noget... Jeg synes derfor du skal prøve med en flaske og se hvordan hun tager imod dette.
Du kan naturligvis overveje, om du vil malke ud og tilbyde hende din mælk i flasken, men det vil kræve en del overskud, og du må også meget gerne give hende modermælkserstatning. Med den alder hun har, kan du købe helt almindelig modermælkserstatning i supermarkedet og tilbyde hende dette.
Du kan starte med at tilbyde hende brystet og hvis ikke hun vil tage imod brystet, så kan du tilbyde hende en flaske i stedet, så du på den måde sikrer hende væske/mælk. Det kan godt være, at hun så vil falde mæt og tilfreds i søvn og når hun så vågner, vil være mere interesseret i dit bryst igen og her skal du så naturligvis lægge hende til, når hun viser sig interesseret.
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud til en pige på 5 måneder:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte og får en ekstra lille tår mælk ved brystet, når dagen begynder.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan dog variere efter hvor lang hendes 3. lur er og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Du kan i stedet for amning tilbyde flaske på disse tidspunkter og som du kan se, så indgår mælk som en fast del af hendes putteritual - og hvis hun lige nu kan falde i søvn ved at du lægger dig med hende, så skal du bare gøre det. Du skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner eller andet, du skal gøre det, som fungere bedst for jer:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske