Svar: Vil ikke have sutteflaske
11. maj 2015
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du fortæller, at din dreng er disponeret for allergi, og at I derforh har givet ham speciel erstatning - det er rigtig fint og som det skal være:) Dette anbefales dog kun de første 4 måneder, herefter kan han få almindelig modermælkserstatning, med mindre han har mælkeallergi.
Jeg har lidt på fornemmelsen, at jeres dreng måske er kørt lidt træt i flasken på grund af smagen. Modermælkserstatning med højt hydrolyserede proteiner smager meget syrligt… Nan HA, som I nu er gået over til smager langt bedre, men måske vil han sætte pris på at I køber f.eks. NAN Pro i stedet, som er en helt almindelig erstatning… I kan naturligvis også købe erstatning fra en anden producent, for at se om han bedre vil kunne lide dette. De smager alle sammen lidt forskelligt:)
Derudover fortæller du, at du bruger mme i hans grød og mos - og det skal du også, det er vigtigt at du laver grød og mos på denne måde - MEN igen så kommer maden meget hurtigt til at smage af erstatning og med den alder han har, så skal han have mere rigtig mad og mad, som I voksne også spiser - og hvis han ikke har mælkeallergi, så er der ingen problemer i at tilbyde ham samme mad, som I andre får. Du skal således væk fra at lave retter til ham, men i stedet lave familiemad, hvor I allesammen kan spise det samme.
Han kan få alle retter nu, børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, lasagne (kød eller lakselasagne), frikadeller (kød eller fiskedeller), laks bagt i ovnen, rødspættefilet, farsbrød, hamburgerryg, kylling… Hvad I nu får at spise og naturligvis serveret på en måde, hvor han kan kapere det.
AFføring i en konsistens som modellervoks lyder helt okay, men han skal ikke have afføring 8-10 gange dagligt. Jeg tænker dog, at hvis du begynder at servere mere rigtig mad for ham, så vil hans afføringsmønster også ændre sig:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, - det kan være smøreost, leverpostej, sildepostej, torskerogn, makrel osv. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur. Hvis han ikke vil have flaske, kan du tilbyde ham lidt mme af en kop i stedet og hvis han heller ikke vil have dette, så må du give ham vand.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med lidt mme på, så han får lidt ekstra mme den vej igennem:) Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Maden skal smage af noget. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - det kan være en øllebrød, flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop.
Tilbydes flaske - og hvis han stadig afviser denne kan du tilbyde mme af kop samme med grøden og putte ham uden flaske. Puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Tilbydes flaske, hvis han bare sover og klarer sig fint uden, så er det helt okay, så lad ham sove:)
Som du kan se, så er der i min plan kun grød to gange dagligt - om morgenen og som godnatgrød. Derudover mere rigtig mad, med med mere bid, kød, fisk, grøntsager osv. Og her er udgangspunktet jeres mad.
Det betyder at der indgår mme i den grød, som han tilbydes morgen og aften, ligesom han også kan tilbydes flaske eller mme af kop 2-3 gange dagligt - men til alle måltider tilbydes han vand som tørstslukker og hans mad tager udgangspunkt i jeres mad og indeholder derfor ikke mme - og har derfor også en helt anden smag.
Det kan godt være, at hans lyst til flaske vil øges, så han igen får lyst til og behov for sin flaske, når han har spist mere rigtig mad hele dagen og om aftenen får et rigtigt aftenmåltid - og derefter tilbydes flaske. Det kan også være, at han nu bare har sagt helt fra overfor flasken og det er helt okay.
Hans behov for jern kan du dække ved at bruge mme hans grød to gange dagligt og ved at tilbyde ham mme af kop 2-3 gange dagligt. Derudover dækkes det ved at give ham kød, fisk, grøntsager osv. så han spiser så varieret som muligt.
Hans behov for kalk dækkes på samme måde netop ved at bruge mme i grøden og tilbyde ham så varieret en kost som muligt. Derudover kan du give ham ost - smøreost og ostestænger, som han kan gumle sig igennem. Du kan også tilbyde ham lidt tykmælk - max 100 ml dagligt. med lidt revne æbler, banan, frugtmos eller lignende. Alternativt kan du bruge de 100 ml komælk til at tilbyde lidt sovs og dermed mere og mere af jeres mad:)
Du skal ikke være så bange for, at han ikke bliver tilstrækkeligt dækket, hvis du følger ovenstående plan, så burde det kunne lykkes - og det er som sagt rigtig godt, at du tilbyder ham vand til måltiderne, så han også lærer at drikke vand. Det er også vigtigt for, at han får væske nok:)
Hvis det virker helt umuligt for dig at sikre hans behov for mælk (kalk osv.), så kan du naturligvis tale med jeres læge om, hvorvidt du skal tilbyde ham et dagligt kalktilskud. Det vil dog ofte ikke være nødvendigt, hvis han spiser varieret og du netop bruge mme i grøden, tilbyder ham ost, sovs osv..
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro:)
Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske