Svar: Mad og amning
2. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af den dagsplan, som jeg tidligere har sendt dig :)
En dagsplan for et barn på 7.5-8 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Små bidder af ½ bolle med smør, frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes uden amning, så han nu lærer at sove uden at få mælk først og mellemmåltidet erstatter således brystet.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes ikke længere eftermiddag og powernappen springes ofte over
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er mere og mere familiemad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som han kan sidde med i hånden og gumle på selv - f.eks. kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende og der skal også være mos f.eks. kartofler moset med sovs, lidt ris med sovs eller lignende, ligesom han kan få små bidder af indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20. Tidspunktet kan variere lidt efter hvornår han er stået op fra sin middagslur.
Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se af denne plan, så vil der lige nu indgå 4 amninger (eller flasker) i døgnet og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når de ligger der, så dækker de hans væskebehov overe hele døgnet, samtidig med at han stadig drikker vand af kop. Derudover sikres plads i maven til mere rigtig mad, mad med mere bid, flere måltider dagligt.
Det vil således være helt naturligt, at han ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag, men "kun" før middagsluren, hvilket sandsynligvis er derfor du netop mærker hans manglende lyst til brystet om dagen. Du vil fortsat godt kunne bibeholde en passende mælkemængde til ham, når du ammer 3-4 gange i døgnet, som beskrevet i planen:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske