Svar: Mad til dreng på 6½ måned
6. august 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Lise og Noah
Du må gerne give torskerogn og du kan også koge anden fisk eller lave fisk i ovnen. Du skal undgå at stege eller panere. Det er godt at skifte mellem fede fisk som laks, sild, makrel og tun, men også magre fisk som torsk, rødspætte og torskerogn.
Du kan på samme måde give kød der er kogt. F.eks. en farsbolle, der er lavet af det kød I selv skal have, men du kan også lave farsbrød eller kødsovs, hvis det bare ikke er krydret for meget. Frikadeller i ovn kan også bruges, men skær de hårde kanter væk. Kyllingekød uden skind er også fint og kan evt. findeles gennem persillehakkeren.
Du må gerne give ham lidt ris og pasta. Hvis pastaen er lavet på hvedemel, skal du være opmærksom på indholdet af gluten. Han må gerne få det men det skal være i små mængder, som kan øges langsomt i takt med hans alder.
Det er ok med den mængde erstatning han får. Jeg tror dog godt at du kan øge ham til tre måltider om dagen, da han spiser så fint. Forsøg at passe det ind, så I spiser sammen. Derved lærer han at måltidet er hyggeligt og børn elsker at hygge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske