Svar: Mit barn vil ikke spise fast føde
13. april 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Zanne
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at det har været den helt rigtige beslutning hos jer at gå over til flaske og det lyder rigtig godt, at I efter lidt forsøg frem og tilbage fandt en god løsning, - det fungere og der er ingen tvivl om, at jeres lille dreng er glad for sin mælk.
Han skal også stadig have flaske - men ikke så meget som han får nu. Det er vigtigt at han får flaske og får sin modermælkserstatning og de næringsstoffer, som mælken giver ham, men flasken er også med til at sikre ham et vist behov for væske og han vil naturligt ikke kunne drikke sit væskebehov af en kop. Så flasken er god og vigtig MEN nu skal antallet af flasker skrues ned.
Han bør ikke få mere end 4 flasker i døgnet. Det er vigtigt, fordi hans mælkeindtag naturligt spiller ind på hans indtag og lyst til skemad. Jeg er helt med på, at han drikker lidt af gangen og at du ofte giver ham flaske af to omgange for at sikre hans behov - og det kan godt være, at du fortsat er nødt til at lægge en pause ind midt i flaskemåltidet - men det skal stadig være som et fuldt måltid, så han får flaske 4 gange dagligt. Jeg anbefaler, at de fire flasker ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Det er meget vigtigt, at du nu forsøger at skabe en dagsrytme, hvor du tilbyder ham skemad, når han vågner af en lur, sammen med mad i hånden og vand af kop. Om formiddagen og eftermiddagen skal han tilbydes mellemmåltider før han puttes og flasken forsvinder således helt her. Men før middagsluren og før han puttes til natten skal han stadig have flaske at sove på.
Det er super godt, at han er glad for at sutte og gumle på agurk, frugt osv. Det skal du udnytte, og jeg vil anbefale, at du starter alle måltider med at sætte ham i den høje stol og tilbyde ham mad i hånden - og derefter følger du så efter med lidt skemad. Når han starter med at sidde og spise lidt selv, så bliver han opmærksom på at det er spisetid, det giver ham lidt sultfornemmelse og samtidig styrker det ham mundmotorisk at sidde med mad i hånden og gumle selv.
Du skal hjælpe ham med at holde fokus omkring det at spise. Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, far der kommer ind i køkkenet eller lignende, så bekræft at det hører og ser du også "hov der kommer far, hej far", giv jeres dreng lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra. Når han har fået lidt at spise på denne måde, kan du og far spise jeres mad. Jeres dreng sidder stadig med ved bordet, får lidt i hånden, som han kan gumle på osv. så han lærer at når I spiser, så spiser I sammen og spiser ved middagsbordet.
Du kan lave maden selv eller du kan købe babymad - lige nu er det vigtigste at han kommer i gang med at spise og du må meget gerne variere, så han får lidt af det hele. Gør det mest praktisk for dig selv i hverdagen. Du skal ikke fokusere på hvor meget han spise, men forsøge at fokusere på rutinerne omkring måltiderne og hele tiden have fokus på at han tilbydes rigtig mad og "kun" fire flasker.
Du må gerne med det samme starte op med morgengrød. Hvis han ikke vågner af sig selv, skal du vække ham om morgenen, så han vænnes til at komme op og spise grød til fast tid hver dag. De faste spisetider er meget vigtige, fordi det netop er med til at give ham fornemmelsen af hvornår han er sulten og parat til at spise. Du skal derfor forsøge at skabe så fast en rytme for dagen og hver dag skal ligne hinanden, uanset om det her hverdag eller weekend. I dagplejen skal følges sammen rytme.
Du skal ikke være bange for at begynde med mange flere måltider - begynd gerne med det samme og gør dagplejer opmærksom på den nye plan. Hun er højst sandsynligt helt med og det vil være fint, at hun kun giver flaske før middagsluren.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Afleveres i dagpleje
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og der følges efter med lidt frugtmos. Det kan være sveskemos, abrikosmos, blommemos, pæremos, æblemos osv. Det kan være godt til at sætte lidt gang i maven naturligt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først. Flaske vil fjerne appetitten fra hans frokost og han skal lære at sove uden at få flaske først:)
Frokost 11-11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur. Hvis flasken skal gives af to omgange, så kan han få flaske, blive skiftet, få flaske igen og derefter puttet til sin lur.
Eftermiddag 15-16: Tlbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Skal IKKE have flaske om eftermiddagen. Det vil fjerne appetitten fra aftensmaden. Er han rigtigt ked af det om eftermiddagen og du føler dig nødt til at give ham en flaske, så hold mængden på ca. 100 ml, så han ikke fyldes med mælk, men får trøst og finder ro.
Aften 17.30-18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet meget gerne jeres mad, hvor han må få stort set alt. Gerne mad som smager af noget :) Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19-19.30. Igen kan du give flaske, skifte ham og give flaske igen og derefter putte ham for på den måde at få ham fyldt lidt ekstra op.
Sen aften 23: Flaske og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så får flaske igen.
Du må som sagt give ham stort set alt og du må gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet mad. Det vigtigste er at han kommer igang med at spise.
Du skal ikke regne med at det kommer af sig selv. Du er nødt til at gøre en aktiv indsats for at få skruet antallet af flasker ned og mængden af skemad op. Derfor skal du fortsætte med at prøve til og du skal forsøge at styre ham ind i en rytme, hvor I står op til fast tid hver dag og hvor du forsøger at tilbyde ham mad, aktiviteter, mælk og søvn til faste tider hele dagen igennem.
Og nej - jeres dagplejer skal ikke stå og lave en masse flasker til ham hele tiden. Han skal faktisk kun have flaske før sin middagslur, så det er kun én flaske han skal have, når han er i dagpleje. Derudover skal hun give ham rigtig mad jf. planen - også selvom han måske kun spiser et par skefulde. Det er helt fint:)
Jeg håber at du kan bruge dette videre og at det er det lille skub du har behov for, netop så hverdagen kan blive noget mere spændende end at lave flasker hele tiden:)
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske