Svar: Nye anbefalinger om mælk
19. marts 2015
Alder:
11 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Nej - børn skal ikke have mere modermælk eller flere amninger. Du skal ikke begynde at amme mere. Den nye anbefaling betyder blot, at du skal bruge modermælkserstatning (eller modermælk) i barnets grød og mos til barnet er et år. Altså ikke længere bruge sødmælk.
Imellem 9-12 måneder, må barnet godt få lidt surmælksprodukter af sødmælkstypen f.eks. A38 eller tykmælk - en mængde stigende fra ½ til 1 dl.
Som hidtil skal der fortsat fra 1 års alderen gives letmælk af kop - hvis barnet får mellem 350-500 ml letmælk eller surmælksprodukt af letmælkstypen dagligt, er barnet dækket fint ind. Hvis barnet ammes, før det f.eks. puttes til natten, kan man bibeholde denne amning, så længe både mor og barn trives med det. Får barnet flaske med modermælkserstatning, så stoppes denne ved 1 årsalderen.
Produkter med højt proteinindhold, som f.eks. skyr, fromage frais, ymer og ylette, kan tidligst gives, fra barnet er 2 år, som en del af en varieret kost.
Det anbefales at give barnet neutral produkter, altså produkter uden frugt- og sukkertilsætning og i stedet selv søde med f.eks. frisk frugt og bær.
I den nye anbefalinger er der faktisk større fokus på, at mælkeindtaget nedsættes løbende, og at barnet kommer hurtigere igang med skemad og familiemad.
Håber dette bringer lidt klarhed:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske