Svar: Afstandsbedømmelse
Kære Mette
Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål…
Når vi taler om syn hos små børn, så taler vi i første omgang om, hvor langt barnet kan se. Det spæde barn ser f.eks. bedst i en afstand af 30-50 cm. Som er den afstand, der er fra mors bryst til mors øjne/ansigt, når mor sidder og ammer. Og i takt med at barnet bliver ældre, så begynder det naturligt at kunne se længere og fornemmer omgivelserne mere og mere bevidst.
Det at kunne se og vurdere afstand til ting, styres af synsnerven og hjernen. Når vi ser på en ting, så ser vi med begge øjne, og så sendes der et billede af det vi ser til hjernen. Det er koordinationen af de informationer, som begge øjne ser, som giver os vores afstandsbedømmelse og vores evne til at se 3-dimensionelt. Man taler om vores evne til at kunne "samsyne", altså bruge begge øjne. For at kunne afstandsbedømme skal vi altså kunne bruge begge øjne, vi skal have normalt syn på begge øjne og øjnene skal se i samme retning. Et barn der skeler, vil f.eks. have problemer med sit samsyn og vil derfor kunne have svært ved at afstandsbedømme.
Samsynet udvikles løbende. Det er normal,t at et spædbarn skeler og har svært ved at styre deres øjenbevægelser. I 6 ugers alderen skal barnet kunne holde blikket rettet kortvarigt mod en ting eller en person. I 3-4 måneders alderen vil barnet begynde at kunne holde blikket i længere tid f.eks. når barnet ser på ...
... mor og far. Omkring 6 måneders alderen begynder barnet at kunne se efter og bevidst gribe ud efter legetøj. Frem mod 9 måneders alderen bliver barnet ofte bedre og bedre til at fokusere blot med øjnene - og uden at dreje hele hovedet for at se. Frem mod 1 års alderen begynder barnet at følge ting med øjnene, ting som f.eks. tabes. Når barnet er 1 år, så skal barnet helst kunne holde blikket rettet, fikseret, mod en ting hele tiden. Barnet kan fokusere på en ting og begynder at pege på genstande eller personer og siger måske "se" eller barnet spørger "hva´det?".
Når vi skal afstandsbedømme, så bruger vi dog ikke kun vores øjne. Vi bruger også vores hørelse. Du kan ikke vurdere afstand, uden også at bruge dine ører. Hvis du f.eks. skal vurdere, hvor langt en bil er væk i trafikken, så er det ikke nok at kikke på bilen, du er også nødt til at lytte efter bilen, høre motoren osv. som giver dig en idé om, hvor tæt på eller hvor langt væk bilen er.

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Vores syn og samsyn udvikles samtidig med den motoriske udvikling. Så når din søn begynder at gå, bevæger sig mere og mere rundt, begynder at tegne, skrive, spille bold, cykle osv. så udvikles synet mere og mere. Når din søn starter i skole vil skolelægen eller skolesundhedsplejersken blandt andet lave en samsyns-test, for at se om han er i stand til at se på 3D billeder.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide til baby- og børnemad: Hvad skal du undgå?
Må baby få honning og kanel? Og må mine børn få te og hørfrø? Det kan som forældre være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. I Fødevarestyrelsens guide til børnefamilier om uønsket kemi i mad, kan du se, hvad du bør begrænse eller undgå.
Anbefalingerne varierer for babyer, børn ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Bekymring for sproglig og motorisk udvikling
Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...
6. februar 2025 | Udvikling | 15 mdr.
Kære Helen Jeg har et kort spørgsmål i dag. Min datter, som nu er blevet...
Viden om børn:
Proprioceptive sans
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...
RS virus
RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.
RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.
De...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.