Svar: Nysgerrig på vores mad
19. marts 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Mor til H
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt, at I er kommet så godt igang med maden, og at jeres dreng nyder at spise!
I må meget gerne give ham mad fra jeres tallerken, hvis han synes dette er mere spændende - også selvom det er det samme, han selv får. Han er naturligt så lille, at han ikke helt lægger mærke til eller forstår, at der ikke er forskel - han vil gerne bare smage og undersøge, finde ud af hvordan verden fungere, lærer osv. Og der er også læring i at finde ud af at mor og far spiser det samme som ham. Samtidig så er der noget dejligt i at "dele" og det nyder han højst sandsynligt også.
Så ja - mad fra jeres tallerken er helt i orden - også selvom det måske er ekstra krydret og kartoflerne eller pastaen er kogt med salt i kogevandet:)
Og så skal I naturligvis også en gang imellem hjælpe ham med at holde fokus på sin egen mad og lære, at I netop spiser det samme, blot fra hver sin tallerken. Her kan det nogle gange hjælpe at vise ham, at maden flytter plads - altså lade han følge maden med øjnene, så når du giver ham en blomkålsbuket fra din tallerken, så kan han se at det netop er den, som flyttes over på hans tallerken eller gives ham i hånden. Du må også gerne sætte ord på - pege og vise ham maden på din tallerken "frikadelle", pege på fars tallerken "far spiser frikadelle" og så pege på hans tallerken "du har frikadelle her". Så han hører og ser at maden er den samme. Han er naturligt stadig så lille, at det vil være svært for ham at forstå, men når han bliver 10 måneder vil han kunne forstå det og genkende det bedre.
Når han "skælder ud", så kan det nogle gange hjælpe at aflede ved at tale positivt om maden og sætte "mad-ord" på som f.eks. "mmm mmm smager godt" eller "mam-mam-mam dejlig mad". Så han får lov til at snakke med, bruge sit sprog, men så I hjælper ham med at sætte ord på maden og det at spise. Afledning kan også være at tilbyde ham lidt at drikke og også lade ham spejle sig i jer, så han ser at I gør det samme, spiser, drikker vand, taler om dagen og han føler sig naturligt som en del af det hele:)
Sørg for at spise varieret, jo mere forskelligt I kan give ham, jo bedre er det. Der skal være mad i stykker - større stykker som han kan sidde med i hånden og også stadig mos, som I hjælper ham med.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat god appetit!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske