Svar: Plads til både skemad og mælk
18. marts 2015
Alder:
5 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne uddybe :)
Din datter skal fortsat have mælk ca. hver 3-4 time, som hun plejer at få - når du kikker på mine foreslåede timer, så går der netop dette tidsinterval mellem flaskerne, når hun f.eks. får flaske kl 6, 9.30, 12.30, 15.30, 19 og 23. Det er cirkatider...
Ved siden af sit normale antal flasker skal hun så begynde med lidt skemad. Lige nu skal skemaden komme ud over hendes vanlige indtag af mælk, men i takt med at hun bliver ældre, så vil mængden af skemad naturligt skulle øges og mængden af mælk trappes ned.
Lige nu vil det ofte være rigtig fint, hvis hun kan spise f.eks. ½-¾ dl. skemad, drikke vand af kop og så 1-1.5 time efter skemaden tilbydes en flaske, hvorefter hun så skal sove. Det er vigtigt, at du ikke tilbyder så meget skemad, at hun ikke drikker mælk nok. Det er altså bedre at give hende ¾ dl, og hun så drikker sin flaske på 150 ml, end at tilbyde hende 1.5 dl. skemad og hun så afviser flasken eller ikke drikker nok. Det er vigtigt, at hun får både skemad og mælk nok hele dagen igennem, så hun fortsat kan sove uden at efterspørge mælk om natten.
I takt med at hun bliver ældre skal hun tilbydes skemad flere gange dagligt. Hun vil blive bedre til at drikke vand af kop, og dette vil også være en del af hendes væskeindtag og stille og roligt vil antallet af flasker blive sat ned. Hvor hun lige nu sandsynligvis vil trives med 6 flasker, så vil hun i 7 måneders alderen ofte trives med fire flasker i døgnet. Disse vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Formiddag og eftermiddag vil der i 7 måneders alderen blive tilbudt mellemmåltider i stedet. På den måde får skemaden stille og roligt mere plads og mælkemængden trappes langsomt ned. Modermælkserstatning skal hun dog have til hun er 1 år:)
Håber du kan bruge denne uddybning :)
- og rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske