Svar: Min datter slår hovedet mod alt
6. august 2003
Alder:
12 mdr.
Kære Heidi
Du skriver ikke hvor gammel din datter er, men jeg kan fortælle at nogle større spædbørn og småbørn kan få denne vane, der som regel er et forsøg på at tiltrække sig opmærksomhed eller ses som en reaktion på at barnet føler sig utryg.
Læg mærke til om hun virker utryg, når hun gør det og vær sikker på at hun får al den tryghed og kærlighed som hun behøver. Sørg for at aflede hende, så hun holder op. Du skal ikke skælde hende ud, men prøv at tage hende op "hej med dig skal vi læse en bog" eller lignende, så hun glemmer det.
Du skal være opmærksom på at nogle børn kan finde på at slå hovedet ind mod ting fordi de har ondt i ørerne. Ofte vil de da også have andre symptomer som feber eller gråd; men hvis det fortsætter bør du få hendes ører tjekket.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske