Svar: Ikke den store morgenmadsspiser
24. februar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at du har forsøgt med mange forskellige grødtyper uden held, og jeg kan godt forstå du synes det er svært, for vi har jo hørt igen og igen, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid :) Du har dog helt ret i at nogle børn (og voksne) ikke spiser særlig meget først på dagen, her er appetitten ikke så stor, men så spiser de til gengæld senere på dagen, og så er det helt fint.
Et alternativ til grød kunne f.eks. være havregrynsboller eller grahamsboller eller lignende serveret med smør, ost, frisk frugt. Du kan give bollerne skåret i små hapsere eller han kan få en kvart bolle i hånden at gumle lidt på selv. At han lukker munden for skeen kan godt være udtryk for, at han gerne vil spise selv og gerne vil have mad med lidt mere bid.
Han må faktisk også gerne få lidt hårdkogt æg, serveret med lidt brød, pølse, skinke eller lignende.
Nogle børn vil også gerne spise f.eks. Mini Fras, som er små fuldkornspuder af havre og majs (jeg ved ikke, om du kan få noget lignende, hvor du bor). Du har dog ret i at der jo nu er kommet nye retningslinjer og derfor bør de nu gives med modermælkserstatning… Fra 9 måneders alderen må du dog gerne give ½ dl. surmælksprodukt og her kunne du evt. blande med Mini Fras… ligesom du også kan komme revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende på. Det er ikke store mængder, men lidt har også ret…
Og så er der faktisk også nogen der har held med gammeldags klatkager eller havregrødspandekager - det vil sige, hvor man egentlig steger grøden på panden, altså steger små pandekager, som så kan serveres i stykker. På den måde får barnet stadig grød, men serveret mere som en pandekage… Nogen putter også banan i og laver en havre- og bananpandekage… andre tilsætter sukker, vanille og lignende. Du skal naturligvis forsøge at lave det så enkelt som muligt, så det ikke bliver til en dessert:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske