Svar: Mad og flaske hvor meget?
23. februar 2015
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Ja - du skal skære ned for mængden af skemad, så jeres datter får mindre portioner. Det er stadig vigtigt, at hun får en stor mængde mælk - både for at få de næringsstoffer, der er i mælken, men også for at få sit væskebehov tilstrækkeligt dækket.
Det betyder at hun skal have mindre mængde skemad, for at have plads i maven til mælken. Og jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du kun giver hende halvdelen af den mængde skemad, som du tilbyder lige nu. Det vil sige, at hun f.eks. om morgenen kan få 1-1.5 dl. grød og til frokost kan hun få 1-2 dl. grøntsagsmos. Derudover vand af kop - og så må hun også gerne få lidt mellemmåltider.
Det er altså bedre at hun spiser 1 dl. grød og mos og så drikker 100-150 ml af flasken end at hun spiser 2 dl. grød og mos og afviser sin flaske eller ikke drikker nok.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Tilbydes flaske og sover videre
Morgen 8: Havregrød, max 1.5 dl. vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos ½ dl., vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 12: Grøntsagsmos oog der begyndes med kød eller fisk i mosen. Der gives max 2 dl. mos af gangen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14-14.30
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, ½ dl. frugtmos, vand af kop og får også ofte stadig flaske her
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Tilbydes her max 2 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er bedre at din datter tilbydes små hyppige måltider fremfor få og store måltider. Med hensyn til mælkeindtag, så vil de fleste børn i 6 måneders alderen drikke mellem 800-900 ml i døgnet - og din datter får lige nu det halve. Hun får dog den dobbelte mængde skemad, så det er sandsynligt at hun vil drikke mere mælk, hvis hun får mindre skemad af gangen - det er ikke sikkert at hun vil øge sit mælkeindtag helt så meget, men lidt har også ret:)
Med hensyn til mad i hånden, så er det vigtigt at du altid har hende under opsyn, når hun sidder og spiser selv. Selvom du vælger blød frugt, så kan hun få det galt i halsen. Blød frugt er moden frugt, det kan f.eks. være appelsinbåde, pære, blomme, mango, melon eller lignende. Det er vigtigt, at du ikke giver hende frugt med skræl, da skrællen kan sætte sig fast i halsen. Og frugten skal som sagt være moden. Sådan noget som æblebåde dur ikke - de er for hårde og knækker for let, en meget moden pære, kan dog nogle gange godt gå.
Du kan også købe et frugtnet, som er en lille pose, hvori du kan komme forskelligt frugt og så kan din datter sutte på det gennem posen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske