Svar: Fast føde til baby 8.5 måned II
23. februar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Caroline kan sagtens tygge, selvom hun ikke har tænder. Hendes gummer er hårde og da hun er glad for at sidde og gumle, er det faktisk næsten bedre, at hun ikke har tænder (læs måske mere sikkert). Med tænder, ville hun hurtigt kunne få bidt et stykke af, som kunne sætte sig fast i halsen.
Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med mad i hånden. Når du giver hende små hapsere, så prøv om du kan få dem ind i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen på dem, når hun spiser. Hvis hun får hapsen ind foran i munden så er det lidt sværere at føre den med tungen over i siden og finde ud af at tygge sammen:)
Retter med hakket kød vil være bedst - frikadeller, farsbrød, kødsovs osv. Ligesom retter med mild fisk lavet i ovn eller kogt vil være godt. Fisk kan du ofte skille let fra hinanden med en gaffel. ...
...
Pasta, spaghetti og lignende skal du koge helt blødt, så det er lidt mere mørt en al dente, og du kan være nødt til at skære det i mindre stykker - her er du nødt til at prøve dig frem. For nogle virker det rigtig godt at starte med suppehorn, som let bliver bløde, og som ikke er for store:) Men kan hun spise en hel pastaskrue eller synes spaghetti er et hit, må hun gerne få det. Du må prøve dig frem. Lasagne er også en mulighed, det kan være traditionel lasagne eller lakselasagne…
Det er helt okay, hvis hendes formiddagslur og middagslur ligger lidt forskudt i forhold til min plan og hun trives med den rytme :)
Hun bør få 3 amninger - som ligger - inden middagslur, aften og sen aften. Altså før hun puttes til sin middagslur f.eks. kl 13, før hun puttes til natten f.eks. kl 19.30 og sen aften f.eks. kl 24…
Rigtig meget held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske