Svar: Spytter vand ud
23. februar 2015
Alder:
10 mdr.
Kære mor til den skønneste dreng
Tak for dit brev :)
Nogle børn har brug for tid til at lære at drikke vand, de foretrækker deres mælk, og er tryg ved mælken, men vandet bliver spyttet ud…
Det lyder som om at du allerede har forsøgt dig en del og der er ikke andet for end at du må blive ved med at prøve. I første omgang vil det være godt at tilbyde din dreng vand til alle måltider, så han vænnes til at drikke vand sammen med mad.
Du kan forsøge om koppen vil gøre en forskel - måske vil han gerne drikke selv og du kan derfor forsøge med en tudkop med to hanke og se om du kan lære ham at holde koppen med begge hænder og drikke. Fokus på at kunne selv, vil måske fjerne fokus fra at der er vand i koppen.
Mange børn synes også det er sjovt at drikke vand af en kildevandsflaske, f.eks. med tut. Det kan også være et forsøg værd. Og så har jeg faktisk også nogle gange oplevet børn i din drengs alder - ikke tit, men det sker - at de kan finde ud af at drikke af sugerør, det kan du også prøve.
Du kan forsøge med koldt vand fra hanen, du kan også forsøge med f.eks. lidt kamillete, - måske han vil drikke dette.
Med hensyn til mælkeindtag, så vil det være passende med 2 flasker i døgnet nu, svarende til ca 400 ml. Derudover skal han have mme i sin grød og mos og ja -drikke vand af kop:) De to flasker kan f.eks. godt ligge aften og sen aften eller de kan ligge aften og en gang i løbet af natten, hvad der nu passer bedst hos jer. Du skriver at han fortsat får flaske om natten og måske har han brug for at der ligger en flaske her… Får han kun to flasker og den ene ligger om natten, er det altså helt okay.
Hvis det er den tredje flaske som ligger om natten, så vil det være rigtig godt at du trapper ud af den, så han får mindre og mindre mælk. Du skal ikke give vand i stedet for, det er ikke meningen at han skal lære at drikke vand om natten. Tanken er at han skal trappes helt ud af flasken og lære at sove uden vand eller mælk om natten.
Du skal naturligvis holde øje med at han tisser og at hans urin er klar og ikke koncentreret, så du sikrer dig at han får væske nok:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske