Svar: Vitaminpiller - 15 mdr.
19. februar 2015
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Børn kan tilbydes vitaminpiller fra de er ca. 18 måneder gamle, men det er ikke noget de "skal" have.
Det anbefales, at børn tillbydes D-vitamin dagligt fra de er 2 uger til de er 2 år. D-vitamin gives som dråber indtil barnet kan tygge en vitaminpille, så kan man vælge at gå over til at give en multivitaminpille dagligt. Det er vigtigt, at barnet ikke får både dråber og vitaminpille.
Det anbefales, at børn tilbydes jerntilskud dagligt fra de er 6 måneder til de er 12 måneder - med mindre de får mindst 400 ml jernberiget modermælkserstatning i døgnet.
For børn født før tid og børn med særlige behov, gælder andre anbefalinger.
I 2012 lavede TÆNK en test af vitaminpiller til børn og gjorde i den forbindelse opmærksom på, at børn kunne risikere at få for mange vitaminer og mineraler. Der er risiko for at børn får en overdosering. Derfor er det vigtigt, at man ikke ukritisk tilbyder sit barn vitaminer og mineraler - de fleste børn vil, hvis de spiser en almindelig sund og varieret kost, få deres behov tilstrækkeligt dækket. Det betyder, at hvis ens barn spiser kød, fisk, grøntsager, æg, drikker mælk og spiser mælkeprodukter, spiser brød, gryn osv. – altså hvis dit barn spiser lidt fra alle fødevaregrupper, så vil dit barn naturligt få de vitaminer og mineraler, som barnet har behov for. Børn i Danmark skal spise meget ensidigt, for ikke at være dækket ind via deres kost.
Hvis man vælger at supplere barnets kost med en vitaminpille, så bør man vælge et produkt, som overholder retningslinjerne for anbefalet dagligt tilførsel (ADT). Det er grænseværdierne for, hvor meget børn kan tåle. Tallene er baseret på, hvad børn samlet bør indtage af næringsstoffer – både gennem deres daglige indtag af mad og indtag af et evt. tilskud.
I testen som TÆNK lavede i 2012 var konklusionen at børnevitaminpiller købt i helsekostbutikker og internethandler, med få undtagelser indeholdt de højeste mængder af næringsstoffer. Vitaminpiller købt i Matas, Apoteket og supermarkeder, indeholder også høje mængder, men mindre end de alternative. Hvordan det ser ud i dag, ved jeg desværre ikke.
Når og hvis du starter med en vitaminpille, så vil jeg anbefale at du vælger en tyggetablet, som kan knækkes over i kvarte, netop for at sikre, at hun ikke får den galt i halsen.
Med hensyn til amning og vitaminpiller, så er det rigtigt, at brystmælk har mange gode egenskaber - men man skal huske på, at jo mere man ammer, jo mere tager mælken også pladsen op for den egentlige mad, og der er således en risiko for, at barnet spiser mere ensidigt og ikke spiser nok. Et barn på jeres datters alder bør spise varieret, så hun dækkes gennem kosten:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske