Svar: Spiser småt og sover dårligt II
14. februar 2015
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne uddybe :)
Når du ammer din datter om aftenen, så kan du forsøge at amme hende af to omgange, for at se om du derved kan få hende fyldt ekstra op og således undgå, at hun vågner efter 30-60 minutter og søger brystet igen.
Det betyder i praksis, at du skal forsøge at lægge en skifting ind mellem amningen om aftenen, så du ammer hende fra det ene bryst, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd, og så ammer du hende fra modsatte bryst, før du putter hende til natten. Ved at gøre det på denne måde, så kan man nogle gange undgå at hun vågner og søger brystet igen, men i stedet falder i dybere søvn og sover et længere søvnstræk, for hun så vågner igen.
Virker det ikke, så er der intet i vejen for, at du ammer hende en ekstra gang i løbet af aftenen, det er bedre at du ammer hende der og at hun så begynder at kunne sove uden brystet midt nat:) Mange børn vil faktisk i denne alder kunne virke lidt ekstra brystsøgende om aftenen og det er helt okay, når bare de så sover godt om natten. Du har naturligvis ret i at det er dejligt, hvis de kan sove fra kl 19.30-24 uden mad, men det er trods alt rarest for alle, hvis de kan sove fra kl 24 til 05/06 uden mad:)
Hvis det lige nu virker at du ammer hende kl 22, fordi du går i seng der, og hun herefter så sover godt, så gør du bare det. Du skal ikke sætte vækkeuret til. Nogle gange kan det også være, at hun ikke er parat til at blive ammet allerede kl 22, hvis du går i seng der, så går du bare i seng og så vil hun måske vågne og melde sig selv senere, hvor du så må tage hende op, amme hende og putte hende igen. Hun vil netop kunne spise mere eller mindre i søvne og du kan også selv sove videre.
Som det er hos jer lige nu, så lyder det som om at hun allerede ammes omkring kl 19 og så er det ofte passende, at hun ammes kl 22 - et længere søvnstræk kan du ikke regne med at hun tager. Hvis hun tilmed melder sig igen kl 20.30 og amme der, så kan du naturligt ikke amme hende igen kl 22, så går du bare i seng og sover - og så må du amme hende, når hun først på natten viser behov.
Tommelfingerreglen er at hun nu vil trives med 4 amninger og at de ligger hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Men om det lige er kl 05 eller 06, kl 13 eller 14, kl 19 eller 20, 23-24 osv. det betyder ikke så meget. Det vigtigste er at I trives med rytmen begge to:) Og at du lige nu forsøger at gøre det samme hver dag, så rytmen stille og roligt etableres:)
Hvis din datter kan sove igennem fra kl 22 til kl 04, så er det super flot - det svarer jo til at hun sover fra 24 til 06 og mere kan man ikke forlange:) Og hun kender jo ikke klokken, så du gør det, som fungerer bedst. Det kan så nogle gange betyde, at hun har brug for en lille ekstra amning tidlig morgen og det må hun også gerne få, men her må du så prøve ikke at amme så meget, at det tager pladsen væk fra morgengrøden… og stille og roligt vil hun så kunne blive ammet f.eks. kl 04 og så starte dagen med grød, uden at få mælk tidlig morgen.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske